Investice s dírou
Nedají se digitalizovat, streamovat ani stahovat z internetu. Na rozdíl od hudby. I proto se z nich v poslední době stal komerční fenomén. Koncertní trička, která se kdysi zrodila jako suvenýr upomínající návštěvníka na jeden divoký večer s oblíbenou kapelou, jsou dnes naprostým tržním hitem. A nejen pokud jde o kompenzování příjmů z klesajícího prodeje hudby.
Trička s výrazným logem kultovní kapely si fanoušek mohl donedávna pořídit výhradně na koncertě či v obchodě s hudbou a byla známkou spiklenectví a příslušnosti k jedné subkultuře. Dnes mají výraznou pozici na regálech obřích oděvních řetězců jako Topshop, H&M nebo Primark. Všude tam se na ramínkách tísní textil se jmény jako Ramones, The Rolling Stones, Nirvana, Kiss, AC/DC, Metallica nebo Iron Maiden. Kupují si je lidé, kteří často neslyšeli ani jednu jejich písničku, ale líbí se jim úderný design.
Ale tím výčet zájmu o tento kus oděvu nekončí. Má své místo už i ve světě vysoké módy, dostal se na přehlídková mola, nosí ho celebrity a souběžně s trendem vintage roste také zájem o originální trička z dvacet, třicet i čtyřicet let starých turné. Není výjimkou, že na internetových aukcích a ve specializovaných buticích se cena autentického trička vyšplhá až na několik tisíc dolarů. Žádný jiný textil nejde na odbyt tak dobře, i když je skoro zničený. „Jsou to jediné kusy, které…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu