Proč přesně se Albrecht z Valdštejna rozhodl v Jičíně a jeho okolí v době třicetileté války vybudovat urbanistický celek ve stylu krajinného baroka, na tom se historici dodnes neshodli. Faktem je, že do terénu zakomponovaný kartuziánský klášter (dnes valdická věznice), kostel sv. Jakuba či Valdštejnskou lodžii stavěli nejlepší, převážně italští architekti. Tato komponovaná krajina navíc nesla astrologicko-filozofickou symboliku. Na terase lodžie, k níž byl zbudován park Libosad a vysázena alej do Jičína, se tak protíná pět krajinných os, na jejichž koncích lze sledovat východ a západ slunce za rovnodenností i slunovratů.
Albrecht své vizionářské dílo nedokončil – coby zrádce císaře a krále byl roku 1634 zavražděn a jeho majetek zkonfiskován. S využitím budov si majitelé nevěděli nikdy moc rady. Lodžie, největší pýcha barokního celku, byla v 18. století přestavěna na byty a sklady – a divoká porevoluční léta přišla se stejně divokým nápadem na zábavní park Valdštejnland. Návrat původního významu Albrechtova díla se daří až v posledních letech.
Před pěti lety město Jičín vypsalo výběrové řízení na kastelána lodžie – a s projektem na celoroční centrum alternativní kultury otevřené veřejnosti uspěl Jiří Vydra. Kastelán, grafik, produkční a divadelní dramaturg řídí postupnou rekonstrukci, a přitom již v prostorách velkolepé terasy, oktogonálního a…
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.
Odemkněte si všech 42 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].