0:00
0:00
Vaše otázky26. 7. 20092 minuty

Jak kontrolovat lékaře?

Astronaut

Setkala jsem se s lékařkou, která odmítá vydávat potvrzení o úhradě regulačního poplatku. Při kontrole přehledu mé čerpané péče jsem také zjistila, že dva lékaři si účtovali výkony, které vůbec neprovedli. Jedna lékařka si dokonce vyúčtovala komplexní vyšetření, já jsem ale v její ordinaci nikdy nebyla. Kde si mohu stěžovat?
URSZULA G.

Ptali jsme se v organizacích pro ochranu pacientů, v České lékařské komoře a ve VZP:
Lékař je povinen na požádání vystavit doklad o zaplacení regulačního poplatku. Na neoprávněné poplatky si pacient může stěžovat u přímého nadřízeného konkrétního lékaře nebo přímo zřizovateli zdravotnického zařízení, tedy ministerstvu zdravotnictví, kraji, popřípadě vedení soukromé kliniky.

Co se týče vykazování zdravotnické péče, měla by její správnost kontrolovat především sama pojišťovna. Ne vždy to ale funguje. Zdravotní pojišťovny v Česku totiž podle organizací na ochranu pacientů často kontrolují pouze formální čísla. „Kontroloři na Západě zkoumají i zdravotní stav pacienta a posuzují, jestli byl správně léčen,“ říká předsedkyně Občanského sdružení na obranu pacientů Vladimíra Bošková.

Pokud pacient, který má právo jednou za rok nahlédnout do své evidence, chybu zjistí sám, měl by se tedy obrátit přímo na svou pojišťovnu. Případ je možné řešit i soudní cestou, tam ale pacient potřebuje důkazy, například že v daný den u lékaře opravdu nebyl. „Chyby jednotlivců mohou pacienti také reklamovat u krajského zdravotního rady,“ říká viceprezident Svazu pacientů Josef Mrázek.

Ačkoli je v tomto případě poškozeným pojišťovna, případ může mít negativní vliv i na pacienta: „Pokud pacientka půjde v krátké době k lékaři a bude potřebovat vyšetření podobné tomu fiktivnímu, nemusí pojišťovna toto vyšetření proplatit,“ upozorňuje Jana Petrenko z Koalice pro zdraví.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].