Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Kultura

Problém Kupka

Výstava František Kupka, průkopník abstrakce, malíř kosmu představuje soubor 125 významných Kupkových děl shromážděných pro expozici, jež putovala z německého Wolfsburgu přes americký Dallas do Prahy. Logiku této cesty určily především finanční zřetele. To do určité míry ovlivnilo i podobu výstavy a možnosti rozřešit problémy, které jsou s hodnocením Kupkova díla spojeny.

První krok

Kdo skutečně František Kupka byl, jaké je postavení jeho díla v dějinách 20. století a čím toto dílo na konci našeho století, či dokonce tisíciletí na nás působí? To je zkráceně řečeno obsah úkolu, který Jaroslav Anděl spolu s Dorothy Kosinskou z Dallaského muzea moderního umění a několika dalšími spolupracovníky na sebe vzali. Výhoda kombinace tohoto mezinárodního týmu se v pražském uvedení výstavy projevila v instalaci expozice, respektive v její úvodní části. Je tak dobře rozmístěná, že dá zapomenout na fatální nevhodnost prostor Veletržního paláce pro expoziční účely výtvarného umění. Začíná skvostně, obrazem Velký akt z let 1909–1910 z Guggenheimova muzea v Bilbau, dílem, které dosud nebylo umístěno do čela žádné retrospektivní Kupkovy výstavy.

Velký akt neboli Plochy podle barev vyjadřuje esenci problematiky Kupkova díla, představuje strukturu vztahů abstraktních obrazových forem s motivem těla syntetizovaného do podoby obrazového znaku. Vztahy tělesnosti ke světu člověka moderní doby byly také jádrem problematiky celého Kupkova díla. Pokud expozice ve…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 22 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].