Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Rozhovory

Skoro bezstarostné umění za oceánem

Skoro bezstarostné umění za oceánem

Kanadskému grafikovi A. Dimitrovovi se hranice nikdy nelíbily

Antonín Dimitrov (*1928), člen Královské kanadské akademie umění, pochází z Mšeckých Žehrovic u Kladna. Z pražské UMPRUM, kde studoval grafiku u profesora A. Strnadela, jej v roce 1951 těsně před promocí z politických důvodů vyloučili. Úspěšný útěk za hranice skončil ve Vídni, kde jej zadrželi Rusové a předali StB. Dalších pět let prožil v lágrech. Po propuštění působil jako jevištní výtvarník v prešovském divadle. Do Prahy se vrátil s manželkou Olgou, kostýmní výtvarnicí, počátkem šedesátých let. Jako jeden z prvních k nám tenkrát uváděl podněty pop-artu. V roce 1968 emigroval do Kanady, kde zpočátku působil jako profesor scénografie na řadě univerzit (i v USA) a navrhoval scénické výpravy. Posledních devatenáct let žije převážně v Torontu, zabývá se volnou grafikou a malbou (monotypy) a spolupracuje s desítkami soukromých galerí na celém severoamerickém kontinentě.

Jaké motivy vás nejvíc přitahují? Americké?Dělám to, co vnímám. Moje grafiky jsou spíš abstraktní, ale vycházejí z konkrétních tvarů. K mexickému cyklu mě inspirovaly pohledy z letadla na prales s mayskými pyramidami, které mají velice racionální, geometricky přesné linie odvozené z pohybu slunce. Největší dojem na mne udělala Chichén Itzá na yukatánské planině. Člověk se tam neustále pohybuje pod klenbou pralesa, a teprve když vyleze nahoru, uvidí celé to zelené nekonečno. Museli si…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 18 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].