Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Společnost

Jak zavést do metra signál? Dohady pokračují, rozhodne další studie

Pro politiky může být zajímavější sledovat i jiné cíle – aby měli vliv na významnou zakázku a s ní spojené finanční toky

Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš

Proč není v pražském metru pořádný mobilní signál? Rébus, který se město snažilo rozetnout už před dvaceti lety, ve středu opět doputoval na program jednání dozorčí rady dopravního podniku. Ale opět bez hmatatelného výsledku.

Rada se podle svého předsedy Lukáše Kauckého (ČSSD) usnesla, že se rozhodne až podle nové „komplexní analýzy“. Tu má do dubna zpracovat externí firma Nowire CZ -  a to tak, aby šlo porovnat plusy a mínusy možných řešení, mezi nimiž vedení podniku ani dohlížející politici stále nemají jasno.

Možnosti jsou nyní tři. Za prvé pustit do metra mobilní operátory, aby ve stanicích i tunelech natáhli svoje vlastní kabely a vysílače podobně jako všude na povrchu. Tuto možnost, která se na první pohled jeví jako funkční a nejjednodušší, už dopravní podnik i magistrát řeší s operátory mnoho let (podrobně jsme o tom psali před dvěma týdny - RESPEKT 7/2018: Slib z časů Nagana.

Výhodou je, že operátoři nabízejí zbudovat síť sami; město ani podnik by tedy nemuseli nic platit, navíc u sítě v režii operátorů lze očekávat, že si ohlídají, aby vše technicky fungovalo. Město a dopravní podnik však chce od operátorů platit za pronájem prostor, případně požaduje on-line data o pohybu cestujících kvůli lepšímu řízení provozu, a na tom naposledy loni dohoda zamrzla.

Druhou možností, kterou ve středu rada probírala, je zbudovat síť ve vlastní režii. Kabely a vysílače pro signál LTE by tedy zaplatilo a postavilo město nebo dopravní podnik a operátoři by pak síť jen používali, ale nevlastnili. Oproti první variantě to vypadá jen jako starost a náklady navíc. Pro ale údajně hovoří otázka bezpečnosti – pustit privátní firmy s jejich dráty do tunelů metra by mohlo podle některých názorů znamenat riskantní změnu režimu, kdy dnes je všechno v metru pod veřejnou správou.

Třetí možnost je podobná té druhé – místo normálního mobilního LTE signálu by se v metru natáhla Wi-Fi síť. Ta už na šesti stanicích funguje, pro cestující je zdarma, dopravní podnik by ale za její zbudování musel platit. Navíc až doposud se o Wi-Fi mluvilo jako o něčem, co může fungovat jen ve stanicích, a ne v tunelech.

Je otázkou, jestli nynější postup skutečně přinese nějaký průlom. Není například jasné, nakolik budou chtít operátoři dávat externí privátní firmě informace o tom, co vlastně nabízejí, a jaká je jejich vyjednávací taktika.

I když signál v metru možná není tou nejdůležitější věcí, která Prahu nyní pálí, téma se řešilo na nejvyšší úrovni s primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO). Loni s ní jednal za všechny operátory nejvyšší český šéf T-Mobilu Milan Vašina. Vzhledem k délce vyjednávání je ovšem těžké uvěřit, že všichni zúčastnění mají zájem najít rychle to nejsnazší řešení. Pro politiky může být zajímavější sledovat i jiné cíle – třeba to, aby měli vliv na významnou zakázku a s ní spojené finanční toky, což u první varianty odpadá.

Na podzim jsou v Praze volby, což by mohlo dát věci do pohybu. Těžko tak očekávat, že by do voleb bylo něco hotového -  mohl by ale aspoň padnout verdikt, kterou cestou se vydat. Primátorka už dříve uvedla, že by ráda, aby toto rozhodnutí padlo do prázdnin. Lukáš Kaucký, který do dozorčí rady nastoupil až letos po Petru Dolínkovi, termín do prázdnin nerozporuje, ale nechce ani nic slibovat s ohledem na to, že volbu musí primárně udělat management dopravního podniku řešící souběžně řadu dalších úkolů.

„Osobně bych byl rád, aby se rozhodnutí přijalo co nejdříve. Z pozice předsedy dozorčí rady na to budu tlačit a můžu jen věřit tomu, že představenstvo bude konat,“ říká Kaucký.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].