Opencard měla být moderní multifunkční službou pro obyvatele Prahy. Její zavedení a provozování ale získala v soutěži bez konkurence firma Haguess, jejíž majitelé byli neznámí.
Po podezřelém vyúčtování Dopravního podniku následoval audit konsorcia Nexia AP a A.T. Kearney, který vyčíslil náklady projektu na 888 milionů korun a označil smlouvu magistrátu s firmou Haguess za velmi nevýhodnou: šlo o ztráty v hodnotě stovek milionů. Jako většinový majitel Haguess se později přihlásil Jaroslav Turek, na jehož počítači dle zastupitelky Jany Ryšlinkové ovšem celý projekt vznikl.
Primátor Pavel Bém a náměstek Rudolf Blažek projekt vytrvale hájili. Zároveň po tlaku ODS odstoupili všichni opoziční radní. Přestože je „karta Pražana“ nejdražší svého druhu, slouží stále především jako drahá „tramvajenka“. Došlo k zvýhodněné úpravě smlouvy s Haguess, jediným postihem bylo ovšem propuštění ředitele informatiky Václava Krause. Policie případ šetří, dosud ale obvinila jediného úředníka.
„Z těch informací, které mám k dispozici, je důvodné podezření, že jde o organizovaný zločin, vysoce sofistikovanou organizovanou skupinu osob pracujících jak pro Prahu, tak pro dopravní podnik, firmu Haguess a další firmy, které se projektu účastní,“ řekla Ryšlinková.
U veřejných zakázek, které realizují firmy s nejasným vlastnictvím, vzniká riziko zpronevěry veřejných prostředků a korupčního sepětí zástupců veřejné správy a politiky.
foto: Milan Jaroš, Matěj Stránský
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].