Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Komentáře, Politika

A pak se Pavlu Bémovi splní sen s Opencard

Potvrzuje se, že karta byla vymyšlena pro silného hráče s vizemi v řádu desítek miliard korun

Když se dělala Opencard • Autor: Milan Jaroš
Když se dělala Opencard • Autor: Milan Jaroš

V posledních dnech se udály dvě věci, které znamenají jistý zlom v dnes již legendární kauze Opencard. Ne, před soud nepředstoupí Pavel Bém, ale do projektu vstoupila společnost O2, kterou vlastní Petr Kellner. A nejbohatšího Čecha jistě nežene do pravděpodobné koupě práva na plastikovou kartu touha konečně vyřešit slušnou jízdenku pro Pražany, ale komerční potenciál, který tahle plastová karta má - a hlavně, který dostane ve spojení s bankovními schopnostmi jeho PPF.

Milion držitelů pražské plastové kartičky se totiž stává i možnými zákazníky PPF – a společnost se samozřejmě bude snažit, aby kartička nesloužila jen coby jízdenka a vstupenka do knihovny, ale jako vstupní brána k prodeji produktů PPF. Pan Patizon je přesvědčen, že o tomto potenciálu věděl Pavel Bém i představitelé společnosti Haguess už na začátku a že hlavně proto byla stvořena karta zvaná jízdenka.

Ještě než budeme v tématu „outů“ pokračovat, připomeňme, že minulý týden začal soud s deseti bývalými pražskými radními včetně exprimátorů Bohuslava Svobody a Tomáše Hudečka. Radní měli přidělit společnosti Haguess před třemi a půl lety zakázku bez výběrového řízení, bez dostatečného posudku, a navíc měla být zakázka předražená. Hájí se tím, že to jinak nešlo, že projekt Opencard byl z doby Pavla Béma už tak zoufale a neodvolatelně závislý na společnosti Haguess, že by bez přiklepnutí zakázky této firmě přestala fungovat pražská hromadná doprava i městská knihovna. A mají pravdu.

Po Opencard • Autor: Karel Cudlín
Po Opencard • Autor: Karel Cudlín

I tři a půl roku poté je Opencard pod kontrolou Haguess – přesně řečeno pod kontrolou společnosti emoney services (EMS), která má ovšem k Haguess personálně velmi blízko. Městu se ani s novými „krnáčovskými“ radními po mnoha pokusech nepodařilo dostat ze závislosti na původním autorovi Opencard. Radní z doby Svobody a Hudečka tedy - zdá se - porušili zákon. Ale zároveň se zdá, že prostě nemohli tehdy jinak, aby Praha nekolabovala, tedy její doprava. Dnes už je to jasné. Po mnoha analýzách z posledních dvou let a čerstvých soudních verdiktech už radní i veřejnost vědí, že společnosti EMS neuniknou. Že společnost nad kartou vládne.

Město převede svá práva k Opencard na pražský Dopravní podnik, ten bude jednat s EMS o dalším vztahu - a PPF bude čekat, jak se to vyvine. Město může Opencard zrušit, ale radní by si naštvali milion voličů, kterým se už nechce absolvovat další martýrium a pořizovat si nějaké nové jízdenky. Všichni vědí, že Opencard je podivný projekt, ale vzdát se ho už nikdo nechce. Všichni tuší, že tu nejde o jízdenku, ale o dalekosáhlejší projekt, nicméně praktiky z doby Pavla Béma začínají být zapomenuty a prominuty.

PPF se tedy zřejmě dostane k plastikovým kartám a jejich majitelům začne nabízet půjčky, skvělé tarify i zboží. Bude se chovat tržně. Cestující budou rádi, že to všechno funguje a že se o ně někdo stará. A nejspokojenější bude Pavel Bém, protože to dopadne přesně tak, jak chtěl.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].