Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kontext

Relevantní žena

Danuše Nerudová a její promyšlená cesta do prezidentského úřadu

Nemyslete si, že jsem elitářka. (Danuše Nerudová během kampaně v Nymburce)
Nemyslete si, že jsem elitářka. (Danuše Nerudová během kampaně v Nymburce)

„Když premiér Petr Fiala (ODS) přišel na začátku října se třemi jmény kandidátů, které bude koalice Spolu podporovat v boji o Pražský hrad, Danuše Nerudová dodržela bonton a poděkovala. Obratem ale dodala, že je „na politicích nezávislá“ kandidátka, a vůči kabinetu se naopak jemně vymezila. „Můj názor na kroky vlády je často kritický,“ dodala.

Pro strategii Petra Fialy dává zařazení bývalé výrazné rektorky vedle senátora Pavla Fischera a vojáka Petra Pavla nicméně jasný smysl. Podle všech dosavadních průzkumů veřejného mínění je Nerudová kandidátkou, která má šanci dostat se do druhého kola a umisťuje se na druhém či třetím místě voličské popularity kandidátů. A za historii prezidentské volby je zároveň první ženou, která má reálnou šanci vyhrát. Kdo je tedy žena, která si už několik měsíců, možná trochu méně viditelně, ale přesto vytrvale, buduje cestu na Pražský hrad a je aktuálně nejrychleji posilující kandidátkou?

Kouzlo civilnosti

Je sobotní zamračené dopoledne, polovina září a letiště Mošnov nedaleko Ostravy se právě stává celostátním magnetem. Alespoň pro vojenské nadšence, kteří se sem na Dny NATO každoročně v desetitisících sjíždějí podívat na vystavenou vojenskou techniku. Je tu spousta rodin s dětmi, ale hned je jasné, že toto prostředí spíše nebude představovat voličskou základnu Danuše Nerudové. Největší podporu má podle dat zatím u mladších lidí do třiceti let, kteří pocházejí z větších měst, poté u žen napříč věkovými skupinami. Návštěvníci jsou především staršího věku – a především muži.

Civilnost a úsměv.
Civilnost a úsměv.

Důvod, proč sem prezidentská kandidátka v sobotu zavítala, i když si jinak během kampaně nechává víkendy volné na rodinu (se dvěma syny a manželem, veřejně aktivním advokátem, symbolizují příběh čítankově úspěšné střední třídy), je jiný. Nerudová se dostala na akci přes svého známého, vojáka ve výslužbě z ministerstva obrany, který ji posléze dvě hodiny provádí po areálu a vysvětluje jí, k čemu jednotlivá letadla či vozy slouží. „Je to jedna z oblastí, ve které by se prezident či prezidentka měli orientovat. A zároveň mě toto téma zajímá, protože mám kolem sebe několik válečných veteránů,“ vysvětluje ekonomka. Její tým v žertu zmiňuje, že je to vlastně také „příprava na generála“, tedy politického soupeře v boji o Hrad Petra Pavla, který kdysi řídil vojenský výbor NATO.

Symbol čítankové české střední třídy. (Danuše Nerudová a její manžel Robert Neruda)
Symbol čítankové české střední třídy. (Danuše Nerudová a její manžel Robert Neruda)

Danuše Nerudová většinu času svého průvodce poslouchá a občas se na něco zeptá – třeba jak je to s těmi, u kterých vláda vyloučila postih za to, že odešli dobrovolně bojovat na Ukrajinu, a jestli když se vrátí, budou mít podobný přístup k psychologické a zdravotní pomoci jako čeští vojáci. Fotograf a stratég sociálních sítí, fotí a natáčejí krátká videa, která se už ten samý večer objevují na Instagramu a Tik-Toku. Při procházení davem by ale málokdo řekl, že zde kráčí uchazečka o prezidentský úřad. Mnoho lidí ji nezastavuje, a když se seznamuje s jedním z českých výsadkářů v NATO a ptá se, co on považuje za největší problémy české armády, ani jednou nepadne, že ji to zajímá jako prezidentskou kandidátku (dodatečný dotaz potvrzuje, že voják Nerudovou nepoznal – a ani nevěděl, že kandiduje). Podobná scéna se odehraje u stíhačky F-35, která se má brzy stát chloubou tuzemské armády. Její tým by si přál na sociální sítě fotku, nejlépe uvnitř letadla, ale na tuto „atrakci“ se stojí několikametrová fronta. Nerudová diskusi rychle utíná s tím, že „nebude předbíhat frontu“ a že jejímu týmu musí stačit fotka před bojovým letounem.

Podobný projev lze vysledovat o pár dní později, na kampani v Lysé nad Labem a Nymburce. Snaha vystupovat civilně je na první pohled jasná a platí to i v zákulisí. V autě cestou na akci ráno vyřizuje po telefonu omluvenky pro své děti. S týmem si tyká, protože to prý takto dělá ve „všech projektech, na kterých jí záleží“. Když o ní jeden bulvární novinář napsal, že nosí dokola stále stejné kusy oblečení, obrátila to rychle jiným směrem a prohlásila, že důležitá je udržitelnost a je nutné kupovat jen to, co opravdu nosíte.

Nerudové marketingový tým zkouší vytěžit vše, co se děje v terénu. Při setkáních s občany často nejde o početné skupinky, naopak spíše o jednotlivce, ale na sociálních sítích Danuše Nerudové to nejde poznat. Tým, který se kromě hlavního manažera Jana Králíka, který dříve vedl kampaň Michalu Horáčkovi, a marketéra Tomáše Mrkvičky, který se v politice až na výjimky téměř nepohybuje, skládá z lidí věkem pohybujícím se zhruba v rozmezí 30–35 let, a i dobrovolnický tým asi o 700 lidech tvoří hlavně mladší generace.

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 40 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].