Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Agenda

Neslavný konec slavné značky

České aerolinie zbankrotují v náručí společnosti spoluvlastněné Čínou

V roce 2023 oslaví České aerolinie 100 let. S největší pravděpodobností však jen jako mrtvá společnost – jediné, co po ní zůstane, je slavná značka ČSA. Firma končí pod patronací svého nedávného a jediného tuzemského konkurenta, společnosti Smartwings (původně Travel Service). A bylo to rychlé. Majitelé Smartwings v čele s Jiřím Šimáněm získali přesně před třemi lety v ČSA většinový podíl. Tohle výročí příští týden oslaví propuštěním buď všech, nebo drtivé většiny ze zbývajících čtyř stovek zaměstnanců a je velmi pravděpodobné, že pošlou ČSA do insolvenčního řízení.

Smartwings Group nicméně zatím tají, co kromě oznámeného propuštění udělá první březnový týden, těsně po vypršení soudní ochrany před věřiteli. V každém případě je jisté, že ČSA není součástí záchranného plánu, který má společnost domluvený se státem a bankami. České aerolinie na tom jsou špatně od počátku tisíciletí, kdy zkrachovaly velkolepé plány jejich tehdejšího šéfa Jaroslava Tvrdíka. Společnost pak měnila majetkovou strukturu, prodala servisní podporu, catering, nezachránil ji ani vstup Korean Air před osmi lety. Nicméně stále to byla skutečná, byť poměrně malá letecká společnost spoluvlastněná státem. V roce 2018 se to začalo prudce měnit.

Většinu získali majitelé konkurenční tuzemské letecké společnosti Smartwings – i zásluhou koupě tehdy už jen dvacetiprocentního podílu státu. Sama firma Smartwings přitom patřila z 51 procent českým podnikatelům, reprezentovaným Jiřím Šimáněm, a ze 49 procent…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 42 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].