Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Seriál: Světoví intelektuálové

Mít ty správné kapitály

Sociolog Mike Savage ukazuje, že společenské třídy nezmizely

Mike Savage
Mike Savage

Na jaře roku 2013 se v Londýně stalo něco zvláštního: prodeje vstupenek do městských divadel během jediného týdne vyletěly nahoru o 191 procent a nikdo nevěděl proč. Majitelé scén si lámali hlavu, co za náhlou explozí zájmu stojí, protože onen týden nebyly na programu žádné hity. Zájem se navíc týkal všech divadel, takže se zdálo, že lidé nestojí o konkrétní představení, ale přitahuje je idea návštěvy divadla. Záhadu se podařilo objasnit až Louise Mullock z pořadatelské agentury Seatwave, která si všimla, že nárůst prodejů kopíruje týden, kdy stanice BBC na svém webu zveřejnila Great British Class Survey (Velký výzkum společenských tříd), jehož součástí byla populární aplikace, kde se každý mohl dozvědět, kam patří. V tzv. třídní kalkulačce stačilo vyplnit krátký dotazník, což během jediného týdne udělalo sedm milionů Britů.

Nešlo však jen o výši příjmů, kdy se člověk dozví, zda patří k dělnické, střední či vyšší třídě. Aplikace totiž neměřila pouze ekonomický, ale také sociální a kulturní kapitál, který má na naše postavení ve společnosti rovněž velký vliv, i když se o něm tolik nemluví. Lidé tak v dotazníku kromě majetku uváděli třeba i to, zda osobně znají nějakou uklízečku, či naopak ředitele velké firmy, anebo jak často chodí do divadla či do opery. Kalkulačka je pak rozřadila podle odpovědí nikoli do známých tří, ale do jedné ze sedmi společenských tříd, přičemž o výsledku rozhodovala právě kombinace zámožnosti, vkusu i známostí. A vzhledem k tomu, že chození do…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 41 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].