Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Politika, Rozhovory

Děje se toho tady spousta

S primátorem Zdeňkem Hřibem o Pirátech ve vedení Prahy, Airbnb a vyhazovačích na zastupitelstvu

Zdeněk Hřib • Autor: Matěj Stránský
Zdeněk Hřib • Autor: Matěj Stránský

V čem jste lepší primátor než vaše předchůdkyně Adriana Krnáčová?

Je obtížné srovnávat se s někým, kdo byl ve funkci čtyři roky, zatímco já teprve rok. Nejzásadnější ale – myslím – je, že nám se podařilo po letech stagnace rozhýbat velké záležitosti, jako je stavba metra D, kterou jsme zahájili geologickým průzkumem. Těsně před koncem roku jsme podali žádost o stavební povolení a vyřešily se dohody s vlastníky pozemků u stanic metra, což se považovalo za neřešitelné. Dále jsme zahájili stavbu Trojské lávky a řešení terasy na metru Budějovická, se kterou se předchozí reprezentaci taky nedařilo pohnout. Takže základní věcí je, že se nám podařilo Prahu rozhýbat. Když se podíváte na data Českého statistického úřadu, zjistíte, že pokud vydržel trend i ve čtvrtém čtvrtletí 2019, což zatím nevíme, tak byla loni v Praze zahájena stavba více než pěti tisíc nových bytů. To by znamenalo dvojnásobek toho, co v roce 2018, a nejvíc od roku 2009.

Vyptával jsem se svých známých, jakých změn si za ten rok a čtvrt, kdy vládnete, všimli, co se udělalo, změnilo. Jde jistě o velmi nereprezentativní průzkum, i tak je ale zajímavé slyšet, jak tazatelé tápou. Obvykle odpovídají, že si ničeho nevšimli. Ve vedení města došlo k výrazné změně, přišli Piráti a aktivisté kolem Jana Čižinského, ale vlastně nevíme, co ve městě udělali. Čím si to vysvětlujete? Ti lidé si města málo všímají, nebo jim nedokážete o svých výsledcích říct?

Nevlastníme média, takže je pro nás dost obtížné ovlivňovat to, o čem se lidé dozvídají. Nicméně pokud chtějí mít aktuální informace přímo od zdroje, je možné sledovat můj Facebook. Také celá řada projektů, na kterých se tady intenzivně dělá, je dlouhodobá. Metrem D se svezou první lidé na konci roku 2027. Aby bylo vidět, jak se stavba postupně hýbe, připravujeme web, kde to bude možné sledovat. Tam uvidíte každý větší projekt, v jakém je stavu, jaký je výhled, na čem se dělá, jak se to posouvá, zda se držíme harmonogramu.

Jsou tady také záležitosti, které děláme ve veřejném prostoru. Teď na zimu to asi není úplně in, ale město instaluje pítka a mlžítka. Řešíme, jak má vypadat veřejný prostor, odstraňujeme vizuální smog.

Jak se tedy po čtyřech letech spoluvlády Pirátů Praha změní? Co bude jakýmsi symbolem vašeho vládnutí?

Velkou pozornost ve volební kampani upoutal náš příslib výsadby jednoho milionu nových stromů v Praze během osmi let. Část lidí tvrdila, že to je příliš ambiciózní, podle jiných příliš málo ambiciózní. Já myslím, že je to ambicióz-
ní tak akorát. Minulý rok jsme vysázeli nějakých 187 tisíc stromů, takže je zjevné, že jeden milion nebude problém.

V dnešní době není takový kumšt silnici postavit, v dnešní době je kumšt získat povolení na její stavbu.

Jak se dá to číslo zkontrolovat?

Víme, kolik stromů sázíme a kde, můžete se na ně podívat. A můžete sázet s námi, pořádáme sázecí akce pro veřejnost, protože stromy jsou odpovědí na změnu klimatu.

Druhá věc jsou ty větší investiční akce, kdy řešíme, jak upravit městský okruh tak, aby se dala reálně povolit jeho dostavba, protože původní plán v podobě dálnice skrz město je naprosto nereálný. Na posledním zastupitelstvu jsme schválili aktualizaci zásad územního rozvoje. Teď budou probíhat úpravy jednotlivých dokumentací pro územní rozhodnutí, kde jsme se shodli, že dáme okruh víc pod zem, zrušíme velkorysé dálniční křižovatky a díky tomu vznikne reálná městská komunikace, která bude z větší části než dosud plánovaná pod zem, a tím pádem nebude město rozdělovat.

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 40 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].