Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Agenda, Politika

D3, naše priorita

Jednou dvakrát měsíčně jezdím autem o víkendu z Prahy do jižních Čech, kraje svého dětství. Cesta sama o sobě vždy bývala zážitek: z Prahy do Tábora jsou romantické kopce, výhled na Blaník, klimatická anomálie na České Sibiři, za Táborem jihočeská blata. V posledních letech prostoru pro automobilovou romantiku ubylo, vytlačil ji stres z pravidelných dopravních kolon, které dvouhodinovou cestu autem prodlužují o půl hodiny a víc. Kdo se chce s jistotou kolonám vyhnout, musí jet v noci.

Podobnou zkušenost mají evidentně i jihočeští politici, kteří se od devadesátých let dožadují „práva“ na jihočeskou dálnici, která by nás dovezla do Prahy a na jih včas i jindy než v noci. Přitom stejně rituálně, jako chtějí Jihočeši dálnici, jim ji vlády slibují.

V roce 1999 přijal kabinet Miloše Zemana usnesení, že stavba D3 (celkem 172 km) bude prioritou dopravní politiky a stát ji dokončí do roku 2010. V listopadu 2003 smělý termín potvrdila i Špidlova vláda.

V květnu 2008 vydalo ministerstvo dopravy zprávu o stavbě D3. V ní stálo, že dálnice do Budějovic bude hotová v roce 2012, na rakouské hranice do roku 2014.

Rok 2010 přinesl nového ministra (Vít Bárta) a nové sliby. „Celá dálnice mezi Prahou a rakouskou hranicí bude dokončena v roce 2015,“ informoval deník MFD s odvoláním na silničáře. Další ministr Pavel Dobeš vyjel v březnu 2012 až do jižních Čech, kde prohlásil, že dálnice mezi Táborem a rakouskou hranicí bude postavena do října 2018.

V roce 2014 nastoupil ministr…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 41 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].