V překladu to znamená „pomalu“, ovšem loňský společný hit portorického zpěváka Luise Fonsiho a rappera Daddyho Yankeeho způsobil revoluci – a pěkně rychlou. Despacito má v tuto chvíli už sedm zápisů v Guinnessově knize rekordů, dosáhl 5,74 miliardy přehrání na YouTube a je bezpečně nejsledovanějším klipem světa. Všudypřítomná skladba minulého léta nemá jen nakažlivou melodii. Globální zájem o Despacito zvedl příliv turistů na Portoriko téměř o polovinu, a především vyvolal zájem o latinskoamerickou a španělskou hudební produkci. Populární hudbě, které po desítky let spolehlivě dominovala angličtina a cizojazyčné hity, tak nyní začíná šlapat na paty španělština.
Latinskoamerické a španělské vlivy jsou v letošním popu nepřeslechnutelné a dominantní – s rozmachem YouTube a konzumací hudby on-line se mění mapa toho, co posloucháme. Jen namátkou, v americké hitparádě na začátku roku bodovala kubánská rodačka Camila Cabello a v létě se rekordmanem streamovacích služeb Spotify i Apple Music stal reggaetonový zpěvák J Balvin narozený v kolumbijském Medellínu. Sesadil tak z trůnu dosavadního krále Spotify kanadského rappera Drakea a na YouTube už má jeho hit Mi Gente přes dvě miliardy přehrání. Pro dokreslení stačí pohled na pětici nejposlouchanějších playlistů na Spotify, které tvoří páteř toho, jaké písně svět vyhledává: dva z nich jsou věnovány latinskoamerické hudbě.
S expanzí streamovacích služeb do…
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.
Odemkněte si všech 39 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].