Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Společnost Civilizace

Před chodcem nebrzdi

Auta řízená počítačem si hledají cestu na silnice. Jak rychlý bude jejich nástup?

GM takes next step toward future with self-driving vehicle manuf
Prototyp autonomního elektromobilu bez volantu, brzdy a plynu.

Ačkoli jedeme jen třicetikilometrovou rychlostí, není to příjemný pocit. Auto míří vstříc srážce, ale řidič zůstává v klidu, nemá ruce na volantu a nijak nezasahuje. A stejně bezstarostně se chová autopilot. Na obrazovce se rýsuje překážka, počítač ji vnímá díky radaru umístěnému pod předním nárazníkem, přesto nechává věcem volný průběh.

Testuje se totiž automatické nouzové brzdění a člověk za volantem má mít co nejdéle možnost situaci vyřešit. Teprve když do poslední chvíle nic neudělá a srážka se zdá být neodvratná, autopilot zasáhne. Brzdění je prudké, bezpečnostní pásy se zaříznou do těla. Zastavujeme pár centimetrů od překážky. „Když to zkoušíme v osmdesátce, máme za chvíli fialové hrudníky,“ usmívá se řidič.

Testy, které v Praze před časem předvedla firma Valeo, přední výrobce asistenčních systémů a senzorů pro autonomní řízení, jsou výjimečné právě zapojením radaru. Auta schopná v kritickém okamžiku sama „dupnout na brzdu“ se už prodávají, ale k nouzovému zásahu využívají zatím jen informaci z kamer. Radar, který mapuje okolí vozu prostřednictvím rádiových vln, se má stát dalším krokem ke zvýšení spolehlivosti počítačového asistenta, jehož úkolem je pomáhat řidiči.

Co když však žádný řidič za volantem sedět nebude? Vývoj v posledních letech akceleruje a plně autonomní auta se zdají být na dosah. Mají být bezpečnější – robot přece reaguje rychleji než člověk. Několik smrtelných havárií z nedávné doby ale nabádá k opatrnosti.

Selhal člověk, nebo stroj?

I_obalka_R25
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 38 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

I_obalka_R25
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 38 článkům z tohoto vydání.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte