Agenda, Společnost

Sedm nových světů

Astronomové ohlásili výjimečný objev

Mezinárodní tým astronomů představil objev soustavy sedmi planet obíhajících kolem malé a chladné hvězdy. Lov podobných exoplanet (tedy planet mimo naši sluneční soustavu) byl v posledních letech velmi úspěšný, ale sedmice „nových“ planet je přesto unikátní. Šest z nich (a možná i zbylá sedmá) je zemského typu – mají podobnou velikost a jsou z kamene. Navíc se nacházejí na vesmírné poměry blízko, čtyřicet světelných let od Země, což usnadňuje jejich budoucí zkoumání.

Tři z nich se nacházejí v tzv. obyvatelné zóně, ne moc daleko ani moc blízko od své hvězdy TRAPPIST-1. Na jejich povrchu může být přítomná kapalná voda. A ta je stále považovaná za nutnou podmínku pro existenci života ve vesmíru, jiného než pozemského.

Do průzkumu vesmíru se zároveň v následujících letech chystá hned několik teleskopů a sond, které mohou objevování okolního vesmíru posunout výrazně dál. Teleskop Jamese Webba umožní zjistit více o čerstvě objevené soustavě sedmi planet. Sonda Plato by měla být vypuštěna v roce 2024 a prozkoumávat okolí hvězd podobných našemu Slunci. V polovině příštího desetiletí by měl do provozu vstoupit pozemský teleskop E-ELT. O světech v blízkém vesmíru se v příštích patnácti letech začneme dozvídat mnohem víc.

Odemkněte si všech 43 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.