Noah Hawley je u nás známý především díky seriálové verzi filmu Fargo od bratří Coenů. Figuruje v ní jako tzv. showrunner – tvůrce a kreativní mysl zodpovědná za koncept i scénář. Zejména druhá sezona vyniká kvalitou dialogů i lehkostí, s níž autor spojuje zdánlivě nespojitelné roviny, jakými jsou všední život na maloměstě sedmdesátých let, vzestup organizovaného zločinu a fenomén UFO. Že je Hawley virtuózní „stavitel“ napínavých příběhů, poutavých postav a vrstevnatých dialogů, ukazuje i jeho pátý román Před pádem. Na půdorysu detektivního thrilleru, jehož osu tvoří vyšetřování katastrofy soukromého letounu, v němž zahynuli dva mocní byznysmeni, rozehrává komplexní obraz současné Ameriky. Zaměřuje se na izolaci elitní vrstvy bohatých a na mediální mašinerii, která příběhy už dávno nezprostředkovává, ale aktivně utváří podle tržních a ideologických kritérií.
V popředí stojí postava malíře Scotta, který pád přežije a zázračně zachrání i dítě jedné z obětí. Namísto heroizace se ale ocitne v soukolí konzervativního zpravodajství, jež kolem něj buduje spiklenecké teorie. Román promyšleně střídá perspektivy: věnuje se každé z obětí, jejímu profilu i posledním hodinám před katastrofou. Mozaiku lidí spojených tragédií a příslušností k elitářskému světu prolínají zneklidňující popisy Scottova cyklu obrazů, jež se zabývají bezprostředními okamžiky různých katastrof.
Román jde vysoko nad rámec „napínavého čtení“ – precizními dialogy i úsporně, ale ostře…
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.
Odemkněte si všech 42 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].