Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Agenda, Společnost

Nebyla by to škoda

Česko minulý týden nečekaně nahlédlo do své budoucnosti a mnohé takový pohled vystrašil. „Na vině“ byla zpráva agentury Reuters o tom, že koncern Volkswagen zvažuje přestěhování části výroby škodovek z Česka do Německa. Článek se objevil ve středu a ještě ten den začaly protestovat odbory, vládní i opoziční politici. Premiér Bohuslav Sobotka ohlásil, že si pozve na jednání majitele firmy. Předák odborů Josef Středula varoval, že Volkwagen chce z Česka „odčerpat peníze“. Zahraničněpolitický předák ODS Jan Zahradil zase na sociálních sítích napsal, že jde do tuhého a padá pověst privatizace Škody „jako něco vznešeného“.

Ekonomika je v mnoha českých regionech závislá na jedné firmě.

Hned další den mluvčí VW popřel, že by se stěhování výroby pryč z Česka chystalo nebo se o něm jen „uvažovalo“. Člověk ale nemusí být pan Středula, aby tomu druhému těžko věřil. Celý automobilový sektor se ocitá ve velké nejistotě a pohybu vzhledem k nástupu elektromobilů. Největší světový výrobce aut by byl tedy sám proti sobě, pokud by o podobných změnách v organizaci výroby minimálně „neuvažoval“. Zvlášť když jeho česká dcera marně shání dostatek kvalifikovaných dělníků a montovny v Německu mají méně práce, než by si přály. Přesuny uvnitř koncernu jsou proto věcí, o kterých soudné vedení uvažovat musí. Ostatně tohle je ten kapitalismus, který jsme si přáli a přejeme mít. A pak jsou tu další věci. Škodovka je součástí německé firmy a byly to německé peníze,…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 40 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].