Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Dopis z…, Společnost

Dopis z Bratislavy

Bilancování

Pan Babiš tím, pokud jsem správně zaznamenala, myslel období první republiky. Té nálepce rozumím, je to doba, kterou s jistou nostalgií vnímáme jako zlatou éru našich dějin (a historici by nás možná v lecčem opravili). Ale ptáte se na názor mě a já ráda odpovím. I když je vždycky co zlepšovat, Česká republika je skvělou zemí. Žijeme ve svobodě, ekonomika roste, máme velmi dobrou zdravotní péči, minimální nezaměstnanost, neohrožuje nás žádný válečný konflikt, hlad, epidemie apod. Samozřejmě každý řešíme řadu problémů. I na politickém poli každodenně zažíváme bitvy, kde se hraje o hodně, ale to do běžného demokratického systému prostě patří. Buďme rádi, že jej máme! Snad jen, kdyby tu D1 už někdo opravil.
Pan Babiš tím, pokud jsem správně zaznamenala, myslel období první republiky. Té nálepce rozumím, je to doba, kterou s jistou nostalgií vnímáme jako zlatou éru našich dějin (a historici by nás možná v lecčem opravili). Ale ptáte se na názor mě a já ráda odpovím. I když je vždycky co zlepšovat, Česká republika je skvělou zemí. Žijeme ve svobodě, ekonomika roste, máme velmi dobrou zdravotní péči, minimální nezaměstnanost, neohrožuje nás žádný válečný konflikt, hlad, epidemie apod. Samozřejmě každý řešíme řadu problémů. I na politickém poli každodenně zažíváme bitvy, kde se hraje o hodně, ale to do běžného demokratického systému prostě patří. Buďme rádi, že jej máme! Snad jen, kdyby tu D1 už někdo opravil.

Je deštivé únorové ráno. Bratislavské ulice vypadají opuštěně, ale v prostorách Slovenské národní galerie je plno. Je to jedna z posledních příležitostí zhlédnout výstavu Sen x skutečnost, která se zabývá vztahem umění a propagandy v období první Slovenské republiky (1939–1945). Vzbudila obrovský ohlas, katalogy jsou beznadějně rozebrané.

Dvě patra galerie potřebují několik hodin pozorné prohlídky: předválečné malby odvolávající se na nadreálno v tušení pohromy, rostoucí agresivita zpočátku optimistické válečné státní propagandy, zvláštní setkání futuristické a folklorní symboliky, Tisova gesta na pomezí žehnání a hajlování. Kurátorské texty jsou nevyhýbavé, přímo pojmenovávají násilnou legitimizaci nového státu i slovenskou agilitu při likvidaci židovské populace.

Poněkud nepatřičně působí skupinka zahraničních turistů, která je očividně pod dojmem, že přišla na výstavu slovenského lidového umění. To se českým návštěvníkům nestane – výstava se nás v několika momentech týká velmi konkrétně. Ostré vymezení se proti Čechům bylo jednou z ústředních linií oficiální propagandy, naopak protifašističtí odbojáři v dobytých městech vyvěšovali původní československé vlajky. Nepřímo se nás dotýká i kapitola Slovenského národního povstání: už v materiálech vzniklých těsně po válce je ukázáno jako vzepětí slovenského lidu proti nacistům za podpory Rudé armády. Historik Jan Tesař tuhle okamžitou interpretační manipulaci vysvětluje tím, že Češi význam povstání nikdy…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 43 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].