Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Společnost, Výběr z webu

Pravidelný výběr ze světových médií na Respekt.cz

Airbnb už bydlení nestačí

Společnost Airbnb zřejmě jednou provždy změnila způsob, jakým cestujeme. Při návštěvách cizích měst už nepřespáváme v anonymních hotelech s dalšími turisty, ale v bytech u místních lidí. Firmě to však nestačí, chce dál růst a získat kontrolu i nad tím, co při výletech děláme. Právě oznámila, že rozjíždí novou službu Trips, přes kterou si lidé budou moci objednat komentovanou prohlídku historického centra Florencie přímo od tamních obyvatel nebo si zaběhnout maraton v Nairobi.

Airbnb prorazila díky geniálně jednoduché strategii – dát dohromady lidi, kteří si chtějí přivydělat pronájmem svého bytu, a cestující, kteří na dovolené nebo služební cestě hledají autenticitu. Novým krokem se ovšem poněkud vzdaluje původní myšlence, totiž že její uživatelé nechtějí být stádními turisty.

Služba Trips nepřijde hned a všude. Pilotní testovací verze se bude týkat dvanácti měst: Londýna, Miami, Nairobi, Havany, Florencie, San Franciska, Los Angeles, Tokia, Detroitu, Soulu, Paříže a Kapského Města. V Paříži budou zájemci moci zažít třeba výrobu houslí, láká webová stránka firmy. Do programu brzy nicméně přibude dalších třicet devět měst a cena zážitků se bude pohybovat od třiceti do několika set dolarů. I to je však pořád jen začátek. V další fázi chce firma kontrolovat veškerý čas od chvíle, kdy opustíme dům, až po náš návrat. Trips má nabízet letenky, pronájmy aut, objednávání potravin a návštěvy restaurací. Podobně jako to dělá Expedia nebo Kayak či nejúspěšnější český startup Kiwi.com Olivera Dlouhého.

Airbnb sází na to, že právě autentický prožitek bydlení u místních službu odliší od konkurence. Zavedení služby Trips označuje za nejdůležitější tah ve své osmileté historii. Tento krok ovšem přichází v době, kdy lokální pronájmy narážejí na stále větší odpor místních, kterým se nelíbí, že Airbnb zdražuje nájemné a vytlačuje je z center. Politikům od Barcelony po Berlín zase vadí, že z těchto pronájmů vidí méně daňových příjmů než u klasických hotelů. Odborníci spekulují, že si tím vším firma připravuje půdu pro vstup na burzu a expanze má posílit image silného hráče. Jenže jak poznamenává The Economist, Airbnb tím zároveň dává v sázku celou svoji dosavadní identitu.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 48/2016 pod titulkem Pravidelný výběr ze světových médií na Respekt.cz