Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Společnost, V hlavě

Zamlklí a nazí

Proč lidé nemluví o globální změně klimatu

Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer
Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer

Představte si večírek. „A to víš, jak Honza nakonec umřel? Takhle nějak bych to taky chtěl,“ rozjíždí hostitel konverzaci. Zdá se, že téma všechny živě zajímá. „Slyšeli jste o těch nových metodách spalování, pánové? Velmi úsporné, naprosto ekologické!“ připojuje se charismatická bruneta. Večírek plyne, víno teče, chlebíčky mizí. Všem je tak nějak hřejivě u srdce.

Ne, lidé o některých věcech prostě nemluví. Smrt samozřejmě představuje jedno z nejsilnějších tabu, ale jsou i jiné téměř nedotknutelné konverzační náměty. Podle amerických vědců to vypadá, že jedním z nich je globální změna klimatu.

Výzkumy proběhly ve Spojených státech a jsou docela výmluvné. Podle vědců z Yaleovy univerzity dvě třetiny Američanů odpovídají, že je změna klimatu silně nebo středně zajímá. Šest z deseti říká, že téma je pro ně nějakým způsobem důležité. Jenom jeden z pěti Američanů ale o problému alespoň jednou měsíčně sám mluví a sedm desetin obyvatel USA se o změně klimatu se svým okolím nebaví vůbec. Otázka logicky zní, co nám v konverzaci o problému, který hrozí zásadně proměnit podmínky života na této planetě, vlastně brání.

Vědci mají celou řadu vysvětlení, proč nám taková diskuse připadá nerozumná a marná. Trojice psychologů Sander van der Linden, Edward Maibach a Anthony Leiserowitz například vloni vydala studii, v níž identifikuje několik hlavních překážek. Lidé jsou podle nich mnohem otevřenější osobní zkušenosti než abstraktní analýze, která ovšem v případě změny klimatu…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 43 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].