Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Dopis z…, Společnost

Dopis z Addis Abeby

První „metro“ v Africe

A worker works on the electrified light rail transit construction site in Ethiopia's capital Addis Ababa, December 16, 2014. Ethiopia expects to complete the Chinese-backed construction of a $475 million metro rail system in the capital Addis Ababa next month, the head of the project said. The project, built by China Railway Engineering Corporation (CREC) and mostly financed through a loan from China's Exim Bank, is a rarity on a continent plagued by poor transport links. The metro system will transform the lives of the more than 5 million people in the capital, where commuters currently wait in long queues before they are crammed onto buses and minivans. Picture taken December 16, 2014. REUTERS/Tiksa Negeri (ETHIOPIA - Tags: BUSINESS TRANSPORT POLITICS) - RTR4ILKC • Autor: REUTERS
A worker works on the electrified light rail transit construction site in Ethiopia's capital Addis Ababa, December 16, 2014. Ethiopia expects to complete the Chinese-backed construction of a $475 million metro rail system in the capital Addis Ababa next month, the head of the project said. The project, built by China Railway Engineering Corporation (CREC) and mostly financed through a loan from China's Exim Bank, is a rarity on a continent plagued by poor transport links. The metro system will transform the lives of the more than 5 million people in the capital, where commuters currently wait in long queues before they are crammed onto buses and minivans. Picture taken December 16, 2014. REUTERS/Tiksa Negeri (ETHIOPIA - Tags: BUSINESS TRANSPORT POLITICS) - RTR4ILKC • Autor: REUTERS

Etiopské hlavní město Addis Abeba není jen takovým africkým Bruselem, tedy sídlem Africké unie, ale od loňského roku i prvním africkým městem s metrem. Tedy „metrem“ – je to nadzemka, která je označovaná jako metro. Od září 2015 jezdí v Addis Abebě dvě linky, severojižní a západovýchodní, které křižují město, celkem má 39 stanic a podle původních představ má přepravit až 15 tisíc cestujících za hodinu v jednom směru. Výstavba trvala tři roky a stála bezmála 500 milionů dolarů, etiopská vláda na ni obdržela půjčku od státní čínské Exportní a importní banky.

Do spuštění metra dopravu v Addis Abebě zajišťovaly výhradně taxíky, tedy buď staré minibusy toyota, do nichž se vejde přes 15 cestujících, nebo ještě starší modré „žigulíky“, nesmrtelné ojeté lady dovezené z Evropy. Rozdíl je v tom, že za jízdu v minibusu zaplatíte několik birrů (1 birr = cca 1,2 Kč), zatímco za taxi třeba i několik stovek. Doprava v Addis Abebě se nijak neliší od dopravy v každém velkém africkém městě, to znamená, že se ráno a odpoledne opakuje peklo nekonečných zácp a někdy je lepší jít raději pěšky. Sice se říká, že „čas je dar Afriky“, ale občas musí být člověk včas na schůzce, takže si rozmyslí, zda strávit hodinu ve frontě na minibus a pak další hodinu v minibusu, nebo jít pěšky a být na místě (skoro) včas.

Smyslem „metra“ v Addis Abebě bylo zmenšit tyto zácpy a tím i vylepšit ovzduší, protože zápach z aut je mnohdy těžko snesitelný, a vyhnat aspoň část minibusů ze silnic. Za tímto účelem se…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 45 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].