Etiopské hlavní město Addis Abeba není jen takovým africkým Bruselem, tedy sídlem Africké unie, ale od loňského roku i prvním africkým městem s metrem. Tedy „metrem“ – je to nadzemka, která je označovaná jako metro. Od září 2015 jezdí v Addis Abebě dvě linky, severojižní a západovýchodní, které křižují město, celkem má 39 stanic a podle původních představ má přepravit až 15 tisíc cestujících za hodinu v jednom směru. Výstavba trvala tři roky a stála bezmála 500 milionů dolarů, etiopská vláda na ni obdržela půjčku od státní čínské Exportní a importní banky.
Do spuštění metra dopravu v Addis Abebě zajišťovaly výhradně taxíky, tedy buď staré minibusy toyota, do nichž se vejde přes 15 cestujících, nebo ještě starší modré „žigulíky“, nesmrtelné ojeté lady dovezené z Evropy. Rozdíl je v tom, že za jízdu v minibusu zaplatíte několik birrů (1 birr = cca 1,2 Kč), zatímco za taxi třeba i několik stovek. Doprava v Addis Abebě se nijak neliší od dopravy v každém velkém africkém městě, to znamená, že se ráno a odpoledne opakuje peklo nekonečných zácp a někdy je lepší jít raději pěšky. Sice se říká, že „čas je dar Afriky“, ale občas musí být člověk včas na schůzce, takže si rozmyslí, zda strávit hodinu ve frontě na minibus a pak další hodinu v minibusu, nebo jít pěšky a být na místě (skoro) včas.
Smyslem „metra“ v Addis Abebě bylo zmenšit tyto zácpy a tím i vylepšit ovzduší, protože zápach z aut je mnohdy těžko snesitelný, a vyhnat aspoň část minibusů ze silnic. Za tímto účelem se…
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.
Odemkněte si všech 45 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].