Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Agenda, Společnost

Víc cest, méně Muchy

Hlavní město Praha chce poslat sérii maleb Slovanská epopej od Alfonse Muchy na několikaleté výstavní turné po Asii. Experti s tím nesouhlasí, bojí se zničení pláten. „Neexistuje technologie, která by dokázala malby ochránit,“ říká akademická malířka Zuzana Poláková, která dříve Muchovy obrazy restaurovala.

Zuzana Poláková
Zuzana Poláková

R: Proč je podle vás vývoz pláten riskantní?

ZP: Obrazy jsou velmi rozměrné. Jejich podkladem je konopné vlákno. Je v nich přítomen klih a další organické pojivo. Obojí je při větší vlhkosti velmi náchylné ke vzniku plísní a riziko vlhkosti je u této cesty vysoké. Plísně už v obrazu můžou být přítomny nyní z předchozích transportů a jen čekají na vhodné podmínky k aktivaci. Jakmile se probudí, je pozdě zasáhnout. Plísně jsou schopné ožít i po desetiletích. Také při balení a navíjení pláten do válce malbou navrch může dojít k přirozenému úbytku barevné vrstvy.

R: Nejsou ty obavy přehnané?

ZP: Rozhodně nejsou. Zájem se předpokládá enormní, množství návštěvníků v tomto případě hrozí zvýšenou vlhkostí a změnou teploty. Ani nejmodernější technologie nezabrání degradaci díla. Čím více vývozů, tím méně Alfonse Muchy.

R: Stalo se už někdy, že se do Česka vrátila díla ve špatném stavu, poškozená?

ZP: Ano stalo. Vždy. Dokonce ještě za života Alfonse Muchy, kdy byla tři plátna Slovanské epopeje vystavena v Paříži roku 1936. Po návratu byla značně poškozena. Obec pražská vyzvala mistra Muchu k opravě jeho díla a poté se usnesla, že dílo nemá být zapůjčováno do zahraničí.

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 42 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].