Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Přestřelka v newsroomu

Je případ Miss Roma Internet, kterou lidé na sociálních sítích víceméně rozvrátili, jen recese?

Přestřelka v newsroomu: Petr Honzejk, Silvie Lauder, Ondřej Nezbeda, Jindřich Šídlo, Erik Tabery, Marek Švehla

Romská miss • Autor: http://missroma.cz/
Romská miss • Autor: http://missroma.cz/

Marek Švehla: V zemi, kde – jak řekl jeden kolega – nevydrží na webu pod jakýmkoli článkem o Romech diskuse déle než půl hodiny, si těžko můžu myslet, že zesměšnění romské miss je jen běžnou recesí.

Jindřich Šídlo: Nedělám si nejmenší iluze o českém rasismu, ale tohle mi přijde opravdu spíš jako recese, i když samozřejmě nevím, kolik lidí by se do toho zapojilo, kdyby šlo o Miss ČVUT.

Silvie Lauder: Rovněž si nedělám iluze o českém rasismu, a proto tam řadím i tuto věc.

Petr Honzejk: Abych to vyhrotil: Snaha hledat rasismus úplně všude zavání obhajobou vlastního statu quo. Respekt potřebuje české rasisty, aby se měl proti čemu vymezovat. A tak je najde kdekoli. Tohle je úplná konina.

Erik Tabery: Ježíš, to už zase řešíme Respekt? My jsme ale démoni.

Jindřich Šídlo: No to je taková potřeba vymezit se, no…

Silvie Lauder: Ale přece debaty o vzhledu jsou klasickou součástí rasismu – hele, jak jsou hnusní. Omlouvám se za očekávatelné srovnávání s nacistickým Německem a postoji k Židům, ale tam přece propaganda taky zdůrazňovala velké nosy atd. Mně prostě přijde, že když Romům zvolíme „ošklivou“ miss, tak pěkně ukážeme, jací jsou všichni.

Petr Honzejk: Tak nic, Eriku, omlouvám se, mě ta otázka prostě přišla dost ujetá. Ale vlastně, proč se stydět za utvrzování stereotypů, kvůli čemuž si beztak lidé názorové listy a časopisy kupují?

Marek Švehla: Petr Honzejk nemá potřebu „vymezovat se“ vůči rasistům? Já opravdu docela jo. Stejně jako vůči zlodějům. Teď jde o to ty rasisty a zloděje poznat.

Marek Švehla: Jinak – až bude internet zesměšňovat každé podobné hlasování, pak to přejdu s klidem. Zatím jsme ale protlačili do čela Českého slavíka ujetého bojovníka proti politické korektnosti a za romskou miss holku, která by při vážném hlasování nikdy nevyhrála. Proto je mi to podezřelé.

Marek Švehla: Ale nejde o nějaká podezření. Jde o ne úplně radostné zjištění, co všechno tady Romové nemůžou dělat. Teď víme, že tu nemůžou pořádat vážně pojatou soutěž miss na internetu.

Petr Honzejk: Marku, ty ale „české rasisty“ trochu vyrábíš, víš to? Znovu opakuju: Tahle otázka je ujetá. Najdeš v Googlu slovo „ROM“ a vždycky objevíš něco, co dělá někdo špatně, nehezky, neesteticky, rasisticky, protofašisticky… Třeba že si někdo dělá legraci z romské miss. À propos – nemáš problém se soutěžemi miss jako takovými?

Marek Švehla: Nekoukám na ně, dítě bych tam neposlal. Jinak jsou mi lhostejné.

Erik Tabery: Ale kolik lidí tu „klasickou“ miss napadá?

Petr Honzejk: Jak napadá?

Marek Švehla: Ještě k miss obecně: Vlastně rozumím potřebě žen předvést se v disciplíně, v níž ve srovnání s muži vynikají. A už úplně tomu rozumím u menšinového ostrakizovaného etnika, jehož zástupci se kdekoli prosazují velmi obtížně.

Petr Honzejk: Tomu, Marku, rozumíš velmi dobře. Ale tvoje „porozumění potřebě žen“ je trochu sexistické, ne? Co máš co hodnotit jako chlap jejich potřeby? A nemluvím o tom, že by někdo mohl říct, že je to trochu rasistické, protože hodnotíš motivace ROMSKÝCH žen? Hele, co se nebavit skrz sofismata o koninách, ale přemýšlet o pozitivních modelech integrace nebo normálního spolužití?

Marek Švehla: Není to konina. Nebyla by konina, kdyby v Alabamě 1960 vybrali běloši za černošskou miss dámu, kterou by si sami černoši nikdy nezvolili. A v téhle situaci jsme. Ne že bych z toho neusnul, ale jako téma do debaty mě to zajímá.

Marek Švehla: A pokud jde o „můj sexismus“: já ty soutěže neorganizuju ani na ně nekoukám. Jen říkám, že rozumím potřebě určitých holek se toho účastnit. To je celé.

Petr Honzejk: Já tomu rozumím taky, stejně jako rozumím potřebě lidí dělat si z institucionalizovaných věcí srandu.

Marek Švehla: No jasně, občané Alabamy jsou samá sranda, hlavně tam, kde je ta „sranda“ předem zaručená.

Ondřej Nezbeda: Kdyby se něco takového stalo v případě všelidové ankety poprvé, možná bych měl podobné podezření jako ty, Marku. Sám ale jmenuješ příklad s Řezníkovým úspěchem v Českém slavíkovi. Já bych přidal vítězství Járy Cimrmana v anketě o největšího Čecha. A vlastně sem podle mě patří i obliba Hvězdné pěchoty v soutěži SuperStar, byť tam už jde o něco trochu jiného. Proto si myslím, že je to především projev recese. Mísí se v něm ironie, odpor k podobně nablblým soutěžím, k falešným celebritám, autoritám, institucím, který je Čechům vlastní (ovšem stejně jako xenofobie). Navíc – když jsem se podíval na fotku té dámy, musím se přiznat, že i já bych pro ni hlasoval. Možná se pletu, ale zdá se mi, že i ona sama si z toho podniku dělá srandu a je mi tím mnohem sympatičtější než všechny ty krasavice dohromady. Ale jestli to někam posunout, tak v čem vidíš ty paralely s Alabamou roku 1960?

Marek Švehla: Minimálně v tom, jak je třeba vnímat tu ironii a recesi. V kraji, kde je běžná bělošská nenávist k Romům nebo černochům, vyznívá každý vtip (tedy pokud jde o vtip) jinak než v Radžastánu či Africe. Proto romské vtipy můžu vyprávět v okruhu svých nejbližších kamarádů, protože vím, že tím dál nepřikládám pod kotel antipatií a nenávisti. Smějeme se tím vlastně sami sobě. Nepůjdu je ale povídat před celou hospodu, nebo dokonce na náměstí, protože tam bych akorát zapadl do davu lidí, kteří na takové vtipy čekají a škodolibě se jim smějí. A já nechci, abych přiváděl lidi do škodolibého smíchu na adresu menšiny, jež se potácí u sociálního dna. Zesměšnění ankety romské miss přesně tohle podle mě dělá.

Ondřej Nezbeda: Ale já si právě v tomhle případě vůbec nejsem jistý, že jde o recesi namířenou primárně vůči Romům. A velmi by mě zajímalo, jak to vnímají někteří z nich. To je myslím velký handicap téhle přestřelky. Zase se bavíme o nich bez nich.

Marek Švehla: Podle mě to není debata o Romech, ale o bílých.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 1/2014 pod titulkem Je případ Miss Roma Internet, kterou lidé na sociálních sítích víceméně rozvrátili, jen recese?