Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Přestřelka v newsroomu

Je dobře, že organizátoři Českého slavíka nepředali cenu rapperovi Řezníkovi?

Přestřelka v newsroomu: Pavel Turek, Erik Tabery, Kamil Fila, Pavel Kroulík

Udělali organizátoři Českého slavíka dobře, když odmítli respektovat výsledky internetového hlasování a nepředali cenu v kategorii Hvězda internetu 2013 rapperovi Řezníkovi kvůli jeho násilnickým textům?

Pavel Turek

Podle mého soudu měl Český slavík vyhovět hlasování v anketě, kterou sám vyhlásil. Nestanovili dopředu žádná pravidla, do nichž by se Řezník nevešel. Dopadlo to tak, že se tvorby vítěze zalekli a zpětně vymýšleli, jak vycouvat. To, že se Řezníkův rap nevejde do přijatelných etických mantinelů, je věc druhá a asi o ní budeme ještě mluvit. 

Erik Tabery

Každá cena, tím spíše tato hloupá cena, která cílí na masy, je tak trochu normotvorná. Bohužel. A já chápu, že pořadatel znejistí, když někdo zpívá o znásilňování žen a nebo má videoklipy o upalování bezdomovců.

Kamil Fila

Znejistění je rozhodně hlavní emoce, v níž se po poslechu Řezníkových songů nacházíme. Ale organizátoři Slavíka měli dost času vymyslet lepší řešení, než nejprve Řezníka v neprůhledném hlasování stáhnout z internetových stránek. Pokud jsou ochotni předat cenu třeba Danielu Landovi, musí to zvládnout i tady. Řezník by pravděpobně přišel ve své kostlivecké masce a řekl by něco, zač by nemusel platit pokutu a cenu 100 tisíc korun mohl použít na natočení klipu.

Pavel Kroulík

Kauza Řezník je téma k zajímavé diskusi o hranicích umění, stejně jako jednání hlavního sponzora Mattoni o marketingu. Ale za důležitější „společenský signál“ z letošního Slavíka nakonec považuji to, že ho moderoval Jan Kraus. Přijetím této role se opět o něco víc rozmyla hranice toho, kde se smiřujeme s bezobsažností. To konstatuji i s vědomím, že se jedná o cenu za popularitu. 

Erik Tabery

Ta soutěž je celá bezobsažná, a protože je soukromá, je mi to jedno. Co ale měli pořadatelé dělat? Je to poprvé. Lekli se, jak měli zareagovat?

Pavel Turek

Aféra kolem Řezníka mimo jiné ukazuje i neporozumění letité soutěže tomu, jak se chová a jakou sílu má internet. Řezník – jehož jméno televiznímu divákovi nic neřekne – má na YouTube klipy s půlmilionovou sledovaností, což je na českém internetu obří úspěch. Zároveň prodává trička, tvoří počítačové hry. Nejde o underground. 

Kamil Fila

Mluvíme o úplně paralelní kultuře vůči té oficiální. To, jak Řezník zaktivizoval své fanoušky, se podobá případu s Rudym Kovandou, kterému za minulého režimu sháněl hlasy Franta Kocourek. Jde částečně o snahu podrývat mainstream, poukázat na jeho tupost.

Erik Tabery

Ano, to je zajímavé, nepochybně jsme se dostali do dalšího stadia měnící se společnosti. Internet stále více ovlivňuje politiku, média a i kulturu. S tím se budeme muset vypořádat. Vše je poprvé, takže bych měl jisté pochopení i pro pořadatele, že nevěděli, jak s tím naložit. Jinak, Kamile, jak se podryje mainstream zpíváním o znásilnění? Dokonce i pornoprůmysl pochopil, že ho nemá zobrazovat.

Pavel Kroulík

Když tu padl Landa, přijde mi jeho tvorba nakonec nebezpečnější než Řezníkova. U něj můžu aspoň přemýšlet, kolik je v tom ironie, kolik cílené provokace a kolik sázky na naše temné síly – nejspíš je to všechno dohromady jako u každého „internetového“ umění. A že je soutěž soukromá? To je samozřejmě pravda, ale její důsledky ve stanovování norem, jak to nazval Erik, to nijak neumenšuje. Pravě naopak.

Erik Tabery

To je pravda, ale když chceme nechat někoho propagovat násilí, nechal bych někoho, aby si pořádal hloupou soutěž.

Kamil Fila

Řezník by patrně na Slavíkovi nerapoval. Sama jeho přítomnost na té akci by ale potěšila jeho fanoušky. Mohl přijít třeba v tričku „Zotročte Tibet“ nebo „Neosvobozujte Pussy Riot“, která prodává ve svém e-shopu, a to by stačilo. Jde prostě jen o vyložené fyzické překročení hranice určitých institucí. Zjevení na pódiu. 

Erik Tabery

Hmmm, tak to zní fakt jako chytrý protest.

Kamil Fila

Těžko se tady dohromady shodneme, jestli Řezník propaguje násilí. On prostě čeká, že se na jeho bezpochyby strašlivé výroky typu „znásilnění je fajn“ někdo chytí a bude pohoršen. Tím už s ním hraje jeho hru. Řekněme, že je to vysoká forma metahumoru, v internetové hantýrce trollingu.

Pavel Turek

Žánru, který Řezník provozuje, se říká horrorcore. Jde o extrémní formu rapu, která je cíleně násilná, rasistická… Dá se předpokládat, že těm charakteristikám stylu rozumí i komunita konzumentů. Ostatní mají být pohoršeni – a tím se vlastně nachytat.

Kamil Fila

Mně vlastně nevadí tyhle provokace, ať už je někdo považuje za vtipné, nebo ne. Ano, v lecčems jde o stejný princip, jako když jdu do nóbl restaurace a tam si schválně nahlas prdnu. Vadí mi ale víc, že většina Řezníkovy produkce stojí na čistě řemeslném neumětelství. Jeho rap nemá flow, mluví prasečím hlasem, kterému mu často není rozumět, hudebně je to triviální… Ale nic z toho není důvod, proč mu neudělit cenu popularity, samozřejmě.

Pavel Kroulík

Jen pro upřesnění, já se Řezníka nezastávám, byť myslím, že mu tu cenu měli dát. Ale vnímám to celé hlavně jako srážku světů. A jednu z ukázek toho, čemu nás internet čím dál častěji vystavuje. Mimochodem celá kauza je vlastně internetová. Od toho, kde vznikla, přes to, kde se reflektuje a jak se překotně vyvíjí a přelévá – až po to, jak se na ni nabalují nové významy a překrývají původní jádro.

Pavel Turek

U Řezníka jde o dobře vypočítanou hru s negativním marketingem. Vlastně si nic moc nemyslí, jen dobře ví, čím lidi namíchne, co je mimo mantinely. Veřejné pobouření provází extrémní žánry. Taková míra nenávisti, jako je v horrorcoru, se dá najít třeba i v extrémním metalu. A v zásadě je v pořádku, když ta negativní energie zůstane v umění a nepřelije se do činů. V  tomto ohledu se dá citovat podtitulek u jedné z verzí videa Konečný řešení, z něhož popravdě  mrazí, kde stojí: „Toto video slouží pouze k pobavení! Nikoliv k rasistickým účelům.“ 

Erik Tabery

Pavle, jen bych rád připodotknul, že mu vůbec nechci bránit v hudbě. Jsem pro tvůrčí volnost, ale ocenění je jiná věc. Tomu hudebníkovi to jen pomůže, má reklamu, doteď jsem o něm neslyšel, možná jsme mu všichni naletěli, ale je mi to jedno. Považuji za důležité, že nám ještě něco vadí.

Kamil Fila

Ale nejlepší by bylo to vadění v přímém přenosu. 

Erik Tabery

Kamile, to je zajímavý nápad. A pokud by byl trapný jako Landa, tak by už asi takový úspěch neměl.

Pavel Kroulík

V duchu té základní otázky bych řekl, že organizátoři udělali dobře hlavně sami sobě, když Řezníka vyřadili. Myslím, že o blaho společnosti ani etiku jim primárně nešlo. Nicméně mě to mrzí taky proto, že by vážně byla legrace pozorovat, jak by se s tím Kraus na pódiu vypořádal. Rezignoval by vůči Řezníkově bezpochyby agresivní póze, nebo by to naopak vzdal Řezník při pohledu na ty naleštěné, nechápavě zírající celebrity? To by byl konečně jednou přímý přenos. Nebo spíš happening a akční umění, že by na ČT art záviděli.

Kamil Fila

To je, myslím, vrcholná tečka přestřelky.

Erik Tabery

Jak se říká v Pomádě: To je teprve začátek.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 49/2013 pod titulkem Je dobře, že organizátoři Českého slavíka nepředali cenu rapperovi Řezníkovi?