Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Agenda

Autobusy s křídly

Jak fungují letecké společnosti, které prodávají lístky za pár stovek

A příště poletíme na stojáka. • Autor: Milan Jaroš
A příště poletíme na stojáka. • Autor: Milan Jaroš

Když se Ondřej Konopásek potřeboval dostat na studentskou brigádu do Nizozemska, padla jeho první logická volba na autobus. Představa, že to je hned po autostopu nejlevnější model cestování po Evropě, ale rychle vzala za své a Ondřej si nakonec za 625 korun pořídil letenku. I s cestou do centra Rotterdamu ho přesun vyšel o více než šest stoveklevněji než autobus, kterým se musel vrátit zpátky – a to nepočítáme časovou úsporu dvanáct hodin. Studentů, turistů nebo obchodníků, kteří využívají levné lety, je čím dál víc. Od počátku devadesátých let, kdy začala jako první za pár stovek korun létat společnost Ryanair, se podíl nízkonákladových společností v Evropě v roce 2012 zastavil na 52 procentech pasažérů. A trend kopíruje i část klasických přepravců. Jak je možné, že se levné aerolinky udržely na scéně, a v některých směrech dokonce udávají směr celé letecké branži?

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 44 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].