Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Rozhovory

Dobrý film je jako kompost

S Martinem Marečkem o proměnách
současného dokumentu, stříhání
v ložnici a pocitu unikajícího štěstí

Martin Mareček ovlivňuje český dokument jako pedagog FAMU, externí dramaturg České televize a HBO, ale hlavně vlastními filmy. Poslední z nich – Pod sluncem tma – vyhrál Cenu české filmové kritiky. Vypráví se v něm o českých rozvojových expertech vracejících se do vesnice v Zambii, již pomáhali elektrifikovat; teď je však projekt v katastrofálním stavu.

46A jaros R09 2012 • Autor: Respekt
46A jaros R09 2012 • Autor: Respekt

O čem váš film Pod sluncem tma přesně vypovídá? Šlo vám o smysl rozvojové pomoci, nebo o zachycení obecného střetu evropské a africké kultury?

Existuje krásné dramatické cvičení od Bertolda Brechta „nehoda na ulici“ – několik svědků popisuje strážníkovi střet automobilů, každý to viděl z jiného úhlu a každý má svou logiku. Každý má svou verzi skutečnosti. Chtěl jsem, aby ten film zůstal otevřený, protože nijak nehodnotí a neznačkuje. Snažil jsem se soustředit na situace a obrazy. V jednom třeba mladá africká hospodyně v tričku z nápisem World Peace (Světový mír) zametá betonový domeček s plechovou střechou, ve kterém jsme bydleli, a Milan – jeden z protagonistů – jí k tomu zpívá písničku od německé kapely Rammstein We’re All Living in America! (Všichni žijeme v Americe)… To o střetu moc nevypovídá, ne? Pro mě je to minimalistický příběh o sdílení jednoho světa na půdorysu návštěvy dvou Čechů v zambijské komunitě.

 

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 45 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].