Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Glosa

Šetřit, kde se dá

Proč jsou vlastně obrazy tak drahé? Nemohl by to někdo malovat levněji než malíři? Neleze lidská tvořivost a intelekt nějak zbytečně do peněz? Státní organizace CzechTourism má pocit, že leze, a rozhodla se na kreativitě ušetřit milion. To je začátek a vzkaz pro všechny, kdo něco umí. Vzkaz zní: „Stát vám to platit nebude.“

Jak to tedy bylo: CzechTourism, organizace zřízená za účelem propagace Česka v zahraničí, se rozhodla vytvořit nové logo. Vypsali tedy soutěž o návrh, kde se sešlo 384 variant. Z došlých designů porota nevybrala – když už se typografové a grafici shodli, nelíbilo se to zase úředníkům z CzechTourismu. Odměnu – onen milion korun – si tudíž nikdo neodnesl.

To je celkem obvyklá situace, CzechTourism však zvolil neobvyklé řešení. Napsal na Fakultu umění a designu UJEP v Ústí nad Labem, ať logo vypracují studenti. A že nejlepší dostane 15 tisíc korun, tedy jedno a půl procenta původně vypsané odměny.

Dopis do ateliéru grafického designu byl plný komplimentů na adresu „kreativních studentů“, oni i jejich pedagogové si ovšem všimli, že tenhle obchod pro ně není zrovna výhodný. Napsali řediteli turistické centrály také dopis, ale bez komplimentů. Upozorňují v něm mimo jiné, že cena loga se nedá stanovit podle toho, kolik stojí tužka a& …

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 44 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].