Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Civilizace, Technologie

Robotická koule mění zábavu

Při počítačových hrách se obvykle na čerstvém vzduchu neproběhnete. Robůtek Sphero to může změnit

66 ashleyelsdon com R44 2012 • Autor: Respekt
66 ashleyelsdon com R44 2012 • Autor: Respekt

Dva američtí inženýři Ian Bernstein a Adam Wilson založili společnost Orbotix, protože chtěli vyrábět zařízení ovládaná přes bezdrátový standard Bluetooth a prodávat je jako polotovary jiným firmám. Někdo jim však poradil, že nejlepším způsobem reklamy bude ukázat technologii v praxi. A tak během jednoho večera vznikl nápad na malého kulatého robota, jehož pohyb lze ovládat z mobilního telefonu. Pojmenovali jej Sphero a brzy se nestačili divit: to, co mělo původně sloužit jen jako ukázka pro obchodní partnery, se stává velkým trhákem, který mění elektronickou zábavu.

Chyť mě, když to dokážeš

Sphero je doslova robotická koule. Má 7,5 centimetru v průměru, je z odolného tvrzeného plastu, váží necelých 170 gramů a v Americe stojí 130 dolarů (v Česku se zatím prakticky neprodává, a když, tak za cenu podstatně vyšší). Funguje podobně, jako kdybyste zavřeli křečka do průhledné plastové bubliny. Jakmile se zvíře rozběhne, svým pohybem bublinu rozkutálí. V případě Sphera je však v bílém poloprůhledném plastu uzavřen malý robůtek. Tvoří jej kruhová deska s obvody, plastové šasi, multibarevná LED dioda, dvě kolečka a ložisko, které se stará o to, aby kolečka tlačila na plastovou kouli dostatečnou silou. Žádná tlačítka, žádné kryty na baterie. Sphero se nabíjí formou indukce ve své vlastní mističce, což trvá asi tři hodiny. Na každé nabití může být v pohybu nepřetržitě až 75 minut.

Mozkem Sphera je mikroprocesor, který zpracovává data z instalovaného akcelerometru a gyroskopu. Vnější pokyny dostává z ovládací aplikace v mobilním telefonu nebo tabletu. Na dotykové obrazovce se uživateli objeví jednoduchý joystick, jímž uvádí Sphera do pohybu a řídí směr. Vzdálenost mezi telefonem a robůtkem může dle výrobce přesáhnout 16 metrů, o moc větší dosah ale spojení přes Bluetooth nemá. Barvu neposedné koule lze libovolně měnit.

Jednou z největších předností Sphera je, že dokáže změnit moderní elektronickou hru v týmovou zábavu pod širým nebem; snadno vytáhne své uživatele mezi lidi nebo prostě jen na vzduch.

Tak například mohou uspořádat závody, ať už je to na chodbě kanceláře, venku na zahradě nebo na chodníku před domem. Kulatému robůtkovi vytyčíte dráhu se zatáčkami i terénními překážkami a projíždíte ji na čas nebo si dáte závody s jinými majiteli Sphera. Koule se může pohybovat rychlostí až 4,3 kilometru za hodinu, tedy rychlostí trochu ostřejší chůze.

Zábavná může být i hra na honěnou pomocí speciální aplikace pro mobilní telefon. Zpočátku mají všechny koule zelenou barvu, když však něčí zčervená (což se děje náhodně), můžete do červeného robůtka narazit svým a tím jej připravíte o jeden život. Kdo zůstane poslední, vyhrál. A co dělá pohybující se koule s domácími mazlíčky, to si asi dokážete představit.

Dobře se můžete s přáteli pobavit, i pokud vlastníte Sphera pouze vy. K jedné z dostupných kolektivních her stačí jeden Sphero a jeden mobil, na kterém běží instrukce pro více hráčů. Obrazovka jim řekne, kdo je zrovna na řadě a na jakou má reagovat barvu, přičemž Sphero – v této hře nehybný, položený třeba na stolní desce – začne barvy rychle měnit. Hráči se střídají podle pokynů na mobilu nebo tabletu; ten, kdo je na řadě, se snaží vystihnout správný okamžik, kouli co nejrychleji sevřít a zvednout ve chvíli, kdy má odpovídající barvu (viz https://vimeo.com/48044081).

A nebo si zahrajte golf. Položte si Sphera k nohám jako golfový míček. Chytrý telefon vezměte do rukou podobně jako golfovou hůl  a jednoduše „odpalte“. Sphero se dá do pohybu podle toho, s jakou intenzitou jste do něj „udeřili“ a jakým směrem jste ho vyslali.

Koulet si s „myší“

Robot nemusí být jen předmětem hry, může se stát i zajímavým herním ovladačem. Komunikace pomocí Bluetooth je obousměrná, uspořádání lze tedy prohodit: mobil či tablet už neovládá robotickou kouli, ale naopak. Natáčením Sphera či pohybem koulí ve vzduchu lze pak ovládat některé hry: řídit vesmírnou raketu, uhýbat s rybičkou před dravci nebo hrát obdobu slavného „hada“.

V tomhle není kulatý robot firmy Orbotix osamocen: nedávno byla na mezinárodní konferenci Fun & Games 2012 v Toulouse představena „chytrá“ koule Palla, výtvor dvou studentů Turínské univerzity. Ta není sama o sobě robotem, ale spíše ovládacím zařízením, které pomocí tlakových a pohybových senzorů dokáže ovládat hry (někdy v budoucnu možná i počítač samotný, podobně jako dnes myš). Stačí ji vzít do ruky nebo s ní koulet po pracovním stole, nemá žádná tlačítka.

Vraťme se ještě k robůtkovi Sphero, jeho aplikační software je vývojářům k dispozici, naprogramovat aplikaci či hru tak může každý. Až tedy někdy potkáte skupinku lidí, jak se v parku za všeobecného veselí honí se svými kulatými robůtky, možná prostě sáhnete do kapsy pro svého a jednoduše se přidáte. Jako kdysi na školním dvorku při kuličkách.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 45/2012 pod titulkem Robotická koule mění zábavu