Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Přílohy

Od omnibusu k metru

Veřejná doprava v českých a moravských městech má svůj základ už z Rakouska-Uherska

78 A ctk R38 2012 • Autor: ČTK
78 A ctk R38 2012 • Autor: ČTK

Města v devatenáctém století zkoušela ledasco. Omnibusy, tramvaje tažené koňmi nebo párou, dokonce i parní autobusy. Skutečný rozvoj veřejné dopravy nastartoval až vynález tramvaje na elektrický pohon. Začínalo se s ní jako s technickou kuriozitou, která se ale při tehdejších technických možnostech ukázala jako jediná životaschopná. Jednu z prvních tramvajových linek na světě zavedla roku 1883 Vídeň. České země jako průmyslově nejvyspělejší část Rakouska-Uherska nezůstaly pozadu. První česká tramvaj z dílny známého vynálezce Františka Křižíka se rozjela na pražské Letné o šest let později. Vzápětí zprovoznili tramvaj také v Moravské Ostravě. Rozvíjející se města našla díky elektrickým tramvajím klíč k tomu, jak efektivně přepravovat rostoucí počet lidí. Tehdy vznikl základ kvalitní sítě veřejné dopravy, z něhož města v Česku těží dodnes.

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 57 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].