Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Politika

Virtuálové proti zombies

Proč úřad, který má zaručit levné volání, prosazuje drahotu

17 B jaros varianta R29 2012 • Autor: Respekt
17 B jaros varianta R29 2012 • Autor: Respekt

Kdyby měl ten úřad v logu místo rozmázlých trojúhelníků portrét člověka s telefonem u ucha a pistolí u hlavy, už by ani nemusel psát na hlavičkové papíry svůj název. Klientům zdejších mobilních operátorů by bylo jasné, že o nic jiného než Český telekomunikační úřad (ČTÚ) jít nemůže. Výjev totiž lapidárně znázorňuje známou situaci: Češi platí za volání několikanásobně víc, než je běžné v jiných státech Evropy, a nemůžou s tím sami hnout. Ke konkurenci přejít nelze, protože tu žádná není – a tři operátoři tu už léta nasazují ceny, které podle expertů působí jako domluvené. Sedmipatrové sídlo ČTÚ tak představuje jednu z velkých zdejších záhad: proč kontroloři svým nicneděláním slouží operátorům a nezastupují ty, kteří si je platí k ochraně?

Řeč čísel

Vlastně je na tom všem nejpodivuhodnější ten klid. V zemi, kde zavedení třicetikorunových poplatků pro státní medicínskou kasu způsobilo masivní demonstrace a rozhodovalo volby, létají každý měsíc z kapes všech majitelů mobilu vinou nečinné státní byrokracie stokoruny či tisícovky „navíc“ na konta soukromých operátorů – a s výjimkou sem tam nějakého analytika to nikoho zvlášť neznepokojuje.

Čísla jsou přitom jasná. Nejsnáze lze pravou tvář českého trhu zahlédnout přes srovnávací tabulky takzvaných neomezených tarifů na volání, esemesky a datové služby. Zatímco v Polsku to jde v přepočtu za pětistovku měsíčně, stejně jako na francouzském, německém či rakouském trhu, český zákazník zaplatí za to samé zhruba šestkrát víc. Takže služby, za něž naši sousedé vydají ročně kolem šesti tisíc korun, přijdou našince zhruba na čtyřicet tisíc.

Ceny dolů stlačili po celém světě především takzvaní virtuální operátoři, jimž cestu na trh protlačily národní regulační úřady, obdoby našeho ČTÚ. Jde o firmy, které si za velkoobchodní cenu nakoupí frekvence od „opravdových“ operátorů a pak na nich výhodně prodávají služby své klientele.

Tenhle trik samozřejmě zná i nejvyšší český regulátor Pavel Dvořák, který šéfuje pětičlenné Radě ČTÚ od roku 2005. „Není to tak jednoduché. Nemůžeme současným operátorům jen tak nařídit, aby mezi sebe někoho vpustili, brání nám v tom stávající zákony,“ říká muž zodpovědný za vysoké ceny v Česku, proč tu jeho úřad také dávno nezařídil vstup virtuálů. Ale ani s touhle odpovědí to není tak jednoduché.

17 A jaros R29 2012 • Autor: Respekt
17 A jaros R29 2012 • Autor: Respekt

ČTÚ by totiž virtuály do Česka vpustit mohl, kdyby jeho úředníci dospěli k závěru, že český trh je zapouzdřený a chybí tu konkurenční boj. To se sice podle všech ukazatelů včetně statistik OECD děje, Pavlu Dvořákovi na to ale chybí oficiální dokument, který by ta fakta po česku doložil. Zpracovat takovou analýzu je také v moci ČTÚ, úřad to však léta neudělal. Proč? Protože už jednu má: je stará šest let a šéfkontrolor Dvořák ji na příkaz Evropské komise nechal zpracovat krátce po svém nástupu do funkce. Tehdy však z úřední analýzy českého trhu vyšlo, že trh je tu „dynamický a efektivně konkurenční“, a tak nebylo co napravovat. Hlavním argumentem, na kterém tehdejší chvála domácích podmínek stála, byl příslib velkých operátorů, že k sobě virtuály pustí dobrovolně. A i když už po roce muselo být jasné, že ani jeden ze zdejších „hráčů“ žádnou konkurenci dobrovolně nepřipustí, ČTÚ svoji evidentně chybnou analýzu neopravil.„Evropská komise vyřadila trh mobilního volání z těch, které se musí zkoumat povinně, takže jsme ho tedy dál nezkoumali,“ vysvětluje Dvořák, proč se žádné tažení ve prospěch spotřebitele nekonalo. Analýza se dělá až v tomto roce, kdy už byl rozdíl mezi stagnujícím českým trhem a živým pohybem v okolních evropských státech nepřehlédnutelný i pro zcela laické oko. Dokument by měl být hotov do konce roku, a pokud ukáže, že je tu trh opravdu zakonzervován, bude moci ČTÚ třem operátorům nařídit, aby s virtuály začali povinně spolupracovat.

„Po bitvě je každý generál,“ odpovídá Pavel Dvořák na otázku, proč se svými úředníky celých šest let nečinně přihlížel, jak zisky operátorů stoupají do závratných výšek (například T-Mobile a Telefónica mají z každé koruny od zákazníka zisk téměř 50 haléřů). „Léta si nás nikdo nevšímal a dražší jsou tu i ceny potravin, tak proč teď všichni útočí jenom na nás?“

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 37 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].