Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Anketa: Alois Nebel a Český lev

Filmová akademie navrhla Aloise Nebela na Oscara, ale v Českých lvech zcela propadl. Jak je to možné?


06 zaoralova archiv R11 2012 • Autor: Respekt
06 zaoralova archiv R11 2012 • Autor: Respekt

Eva Zaoralová

filmová publicistka, poradkyně Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary

Odpověď je snadná: V době, kdy se navrhoval kandidát na Oscara, nemohli ještě členové akademie znát film Poupata, který měl premiéru teprve v prosinci 2011. Alois Nebel ostatně nepropadl, dostal tři České lvy: za zvuk, za hudbu a za výtvarné řešení, což jsou kategorie, ve kterých tento film mimořádně vyniká.

 

 

06 vachler x jaros R11 2012 • Autor: Respekt
06 vachler x jaros R11 2012 • Autor: Respekt

Petr Vachler

producent, scenárista a režisér

Filmy na Oscara získávají hlasy z úplně jiného výběru, než je tomu v případě Českého lva. Byly to snímky uvedené od 1. října 2011 do 30. září 2012. Český lev vybírá filmy uvedené v kinech od 1. ledna 2011 do 31. prosince 2012. Například Dům či Poupata měly premiéru později než Alois Nebel a letos se účastnily jen Českého lva. O Oscara budou usilovat v příštím roce. V tom je letos celý zakopaný pes. Nevylučuji zároveň, že akademici mohou uvažovat jinak, pokud něco vysílají do světa, a jinak, když myslí čistě na domácí publikum, ale to nebyla otázka letošního roku.

06 kamil fila archiv R11 2012 • Autor: Respekt
06 kamil fila archiv R11 2012 • Autor: Respekt

Kamil Fila

novinář Aktuálně.cz

Rozdvojení v tom, co chceme oceňovat u nás doma a o čem si myslíme, že má šanci uspět v zahraničí, panuje v případě ČFTA dlouhodobě. Na Oscary vysíláme to, co vyhovuje stereotypnímu vidění – příběhy ze druhé světové války, které definují Evropu jako místo, kde se odehrávala velká a krutá historie. U Českých lvů se ukázalo, že Nebelovi chybí více věcí, které zřejmě rozhodly i o neúspěchu na Oscarech. Příběh je nejasně motivovaný, nadechuje se k velké pointě, ale ona nevyzní. Herci jsou totálně podřízeni tomu být výtvarnými objekty – čili se ani nedají hodnotit jejich výkony. Nedá se ani určit, co je v tomto filmu „kamera“ či „režie“, protože vše spadá spíš pod kategorii „kolektivní technické mašinerie“.

 

06 brdeckova cudlin R11 2012 • Autor: Respekt
06 brdeckova cudlin R11 2012 • Autor: Respekt

Tereza Brdečková

novinářka a scenáristka

Do nominací mají členové uvést několik filmů. Pokud v druhém kole mnohokrát nominovaný film nezvítězí, znamená to, že hlasující ho řadí  mezi tři nejlepší, ale že pro ně není tím úplně nejlepším. Proč? Nevidím akademii do hlav. Můj názor je, že technicky je Nebel  brilantní, ale jeho poselství je nevěrohodné a výsledek se nedá srovnat s údernou silou třeba Valčíku s Bašírem. Ze scénáře z časových důvodů zmizelo mnoho z poezie a hloubky předlohy. Děj je osekaný na žánrový tvar, který postupně opouští téma Sudet a stává se dobrodružným příběhem na mírně falšovaném historickém pozadí. Což je po té obrovské práci škoda. Cenu vzal čert, ale hlubší reflexi je českému filmu vážně třeba.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 11/2012 pod titulkem Anketa: Alois Nebel a Český lev