Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Společnost, Úspěch

Plní se mi sny

Dobrodružná cesta Davida Borovky od píky k prvním milionům

Podniká v docela běžné disciplíně – zajišťuje lidem hladký průběh zábavy. Je schopný dodat všechno od světel až po hudbu či stany s občerstvením na nejrůznější slavnosti od maturitních plesů až po svatby nebo firemní večírky. To samozřejmě umí na trhu kdekdo, David Borovka se ale od konkurence přesto liší. Jednak do českého zábavního průmyslu uvedl jako jeden z prvních horkou novinku jménem videomapping. To je to, když se při oslavě za zvuků patřičně působivé hudby promítají na fasády vybraných budov nejrůznější obří obrazce, třeba znak firmy nebo rozkreslené dějiny rodu Rožmberků. A druhá odlišnost: David Borovka začal podnikat od píky v osmnácti letech a ke své současné úspěšnosti vyjádřené ročním obratem zhruba pěti milionů korun se dopracoval v pouhých pětadvaceti letech.

Mám velkou šanci

„Něco jako usilovnou a cílevědomou práci máme prostě v rodině,“ říká rodák z malé vísky u Českého Krumlova a jeho tvrzení má hodně bytelný základ. Jeho pradědeček byl totiž coby místní kulak a majitel jediného traktoru v obci komunisty v padesátých letech – řečeno dobovým úředním žargonem – „vylikvidován“ a místo obdělávání půdy prožil nějaký čas v uranových dolech. Jeho pravnuk a příslušník té nejmladší podnikatelské generace ale na své rodinné kořeny vzpomíná vlastně už jen vzdáleně a tu divnou dobu plnou křivd a ústrků si vysvětluje po svém. „Komunisté pronásledovali podnikavé a zajímavé lidi, já mám teď naopak velkou šanci se ve svém oboru postupně vypracovat a mít se bez nějakých potíží dobře. To je docela slušná výzva,“ říká Borovka.

Tu výzvu zvedl už jako dospívající kluk objevující svět moderních médií a způsobů komunikace. „Jsem rád mezi lidmi, tam, kde se něco děje,“ vysvětluje. „Můžu si vyměňovat názory a diskutovat, to člověka hodně obohatí. A nejpřirozeněji se lidé setkávají tam, kde je nějaká zábava.“ Proto se rozhodl, že taková setkání bude také pořádat. A šel na to hodně zajímavou cestou. Jeho snem bylo stát se dýdžejem a šířit dál tu úžasnou hudbu, kterou coby nadšený fanoušek hltal z dobových rádií. „Na nová cédéčka jsem samozřejmě neměl peníze, jako kluk jsem měl jen pár korun kapesného,“ vzpomíná. Takže se začal pilně zúčastňovat tehdy tak často vyhlašovaných diváckých soutěží a potřebné hudební nosiče vcelku pravidelně vyhrával. A když měl zásobu dost velkou, dal si jméno DJ Bory a začal úspěšně jezdit po okolních zábavách.

V té době už byl po vzoru svého otce zedníka studentem stavební průmyslovky a o prázdninách si po brigádách vydělával na čím dál kvalitnější výbavu svého vysněného povolání. „Jenže pak jsem získal místo moderátora regionální stanice Prácheň, studium jsem přestal zvládat, a tak jsem na školu rezignoval,“ říká David Borovka. Místo docházky do škamen začal pomalu rozšiřovat své služby vesnického dýdžeje: ozvučoval a zajišťoval maturitní plesy snad všech průmyslovek v Jihočeském kraji. „Vždycky jsem se snažil přijít s něčím novým, například promítání jmen maturantů na zdi sálu či spouštění nejrůznějších překvapivých efektů jako třeba padající umělý sníh,“ popisuje svoji cestu vzhůru.

Ve dne v noci

Snaha nesla ovoce, zakázky přibývaly. Borovka najednou zajišťoval nejrůznější společenské akce od malých svateb přes zaměstnanecké mejdany takových gigantů jako KIA, Red Bull, ČEZ, bankovní dům GE Money až po mítink TOP 09 či autogramiádu herce Zdeňka Svěráka. „Mojí značkou je spolehlivost a profesionalita, pro mě není problém pracovat na zakázce ve dne v noci,“ vysvětluje Borovka, jak se dokázal prosadit mezi stovkami podobných agentur. „A i když jsem dobrý v tom, co dělám, chci se nějak dál rozvíjet.“

Zhruba před dvěma lety se proto kulakův pravnuk pustil do neznámých vod. Inspirován záběry videomappingu ze západní Evropy se pustil do jehovýroby. A jak říká, na rozdíl od zatím stále ještě sporadické konkurence nežádá za svoji show nijak horentní sumy: jeho sekvence se pohybuje v rozmezí několika desítek až stovek tisíc korun. „Může to být divácky zajímavější než nějaký ohňostroj a může si to dovolit takřka každý,“ říká tvůrce, který místo obyčejného videa používá techniku 3D a může tak divákům dopřát rozličně komponovaný děj. Od chvíle, kdy letos v dubnu svůj nový záměr rozjel, stihl zatím sedm akcí: od oslav obce Holašovicezapsané na seznamu UNESCO až po prezentaci nového autolaku. „Uvidíme, jak se to dál ujme, chtěl bych zkusit proniknout i za hranice,“ říká Borovka. „Už teď ale můžu říct, že jsem spokojený, dělám svoji práci dobře a plní se mi sny.Plánuji že, půjdu i studovat, tentokrát ale marketink.“ 

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].