Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Společnost

Věří tady někdo v Alláha?

Muslimové vzbuzují strach i v Česku, přestože tu skoro nejsou

Když předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek obrážel v posledních měsících města v Česku se svým diskusním turné, jedna věc ho překvapila. Při každé z jeho šedesáti zastávek lidé vyjadřovali obavy z toho, že naši zemi ohrožují muslimové a islám. Byla to podle Bělobrádka druhá nejčastěji zmiňovaná obava, hned po strachu z ekonomické budoucnosti země. „Dost mě to překvapilo,“ říká šéf lidovců. „Vůbec jsem to nečekal.“

Překvapení je namístě. Z pohledu statistik nemá Česko s muslimy problém. Na rozdíl od jiných zemí Evropské unie, kde už po několik generací fungují milionové komunity muslimů, se počet vyznavačů islámu v Česku odhaduje na jedenáct tisíc osob. Nejedná se přitom o žádné nenávistné zbídačené gastarbeitery, ale převážně o vysokoškolsky vzdělané lékaře, obchodníky a inženýry. Přesto se strach z muslimů šíří i u nás. A nejen mezi křesťany z KDU-ČSL, u kterých by se jejich obavy daly vysvětlit averzí ke konkurenčnímu náboženství.

 

Ovládnou nás

Entomolog a univerzitní učitel Martin Konvička se právě vrátil domů ze Šumavy, kde protestoval proti kácení stromů. Aktivity v ochraně přírody však nejsou jedinou a ani hlavní podobou jeho občanské angažovanosti. Kromě své vědecké práce se amatérsky zabývá studiem islámu a jeho údajných hrozeb. Poznatky čerpané ze studia autoritativních islámských náboženských textů, prací orientalistů i světových protiislámských blogů potom sdílí s facebookovou komunitou nazvanou Islám v Česku nechceme. V současnosti tvoří tuto skupinu šedesát tisíc členů a Martin Konvička na Facebooku tráví diskusemi podle svých slov jednu až dvě hodiny denně. „Je to žrout času, musím se hodně krotit,“ říká energický muž.

Islám začal hlouběji studovat po teroristickém útoku na Spojené státy 11. září a brzy dospěl k názoru, že světové náboženství není v principu nic jiného než nesnášenlivá totalitářská ideologie s cílem ovládnout celý svět. „Já vím, že je mnoho různých podob islámu a že ne všichni muslimové takhle islám chápou,“ odpovídá na námitku, že takhle by při správném výběru faktů – třeba s odkazem na americké protestantské rasisty nebo teroristy z katolické Irské republikánské armády – šlo odsoudit například i křesťanství. „Když ale jdete k jádru křesťanství, najdete tam Ježíše, což byl takový hipík, který léčil, odpouštěl a nakonec ho ukřižovali,“ obhajuje svůj pohled Konvička s připomínkou, že on sám křesťanem není. „Jádrem islámu je ale Muhammad. Úspěšný válečník, který učí, jak ovládnout svět. A generace nejlepších muslimských myslitelů potom toto učení cizelovaly. A všichni muslimové ho v sobě mají.“

Martin Konvička se začal zapojovat do virtuálních diskusí na internetu a zúčastnil se i veřejné debaty organizované na začátku tohoto roku v Hradci Králové protimuslimskými aktivisty, kteří protestovali proti záměru hradeckých muslimů vybudovat ve městě mešitu. Jak z rozhovorů s českými antiislamisty plyne, obávají se především rostoucího počtu obyvatel muslimského vyznání ve státech EU. Zatím jich je v půlmiliardové Unii jen dvacet milionů, ale podle odhadů má jejich počet rychle růst kvůli imigraci i vyšší porodnosti, než vykazují „rodilí“ Evropané. Za čtyřicet let by se tak mohlo stát, že třeba v Německu by muslimové mohli tvořit polovinu obyvatelstva. Odborníci podobné prognózy vyslovují sice s velkou opatrností, protože není jisté, že současné trendy vydrží, pro odpůrce islámu je to ale jasný důkaz narůstající islámské hrozby.

„Zatím se muslimové drží zpátky, ale až jich bude vysoký počet, tak využijí demokratické prostředky k tomu, aby demokracii zničili,“ myslí si náměstek hejtmana Královéhradeckého kraje Vladimír Derner, který podpořil protesty proti mešitě v Hradci Králové. S muslimy má prý negativní zkušenosti z cest po Rakousku a Německu, kde vznikají komunity nerespektující pravidla právního státu. „Třeba kolegy z radnice v německém Hofu jsem byl informován o tom, že se v tamní muslimské komunitě uplatňuje zásada vraždy kvůli cti,“ vysvětluje svůj odpor k islámu. Další negativní zkušenost mu prý v Rakousku přinesl výlet, během něhož se k němu v tlačenici chovala agresivně početná skupina muslimů. „Já jim prostě nevěřím,“ říká náměstek Derner. „Muslimové ve své ideologii mají jasně uvedeno, že pokud jsou v menšině, mají jednat ke svému okolí vstřícně a příliš se neprosazovat,“ dodává k tomu vědec Martin Konvička. Pokud prý však získají většinu, mají se snažit ostatní ovládnout. Pokud se jim nepostavíme, bude za několik desítek let z Evropy muslimský stát. A nemuslimové budou občané druhé kategorie.“

 

Inspirace pro další Breiviky

Při diskusích, jak údajnému islámskému nebezpečí čelit, nabízejí čeští protiislámští aktivisté rozličná řešení. Přísnou imigrační politiku, vyhošťování muslimů aktivně vystupujících proti „demokratickému řádu“, nebo dokonce i sexuální revoluci, která by podle Martina Konvičky rozbila tradiční islámský řád založený na „nadvládě muže“ a odvedla muslimy od jejich víry. „Jenomže nevím, jak to provést,“ říká Konvička s tím, že zatím je důležité všem muslimům dávat najevo nesouhlas s jejich vírou. Zatím nejdál zašel zakladatel protiislámského webu euRABIA Adam B. Bartoš, který vyvěsil na web článek s názvem „Pojďme se vážně bavit o odsunu muslimů z Evropy“. Mladý vyznavač českého prezidenta Václava Klause a konspiračních teorií o údajné snaze „globalistických elit“ zničit „národní státy“ v něm navrhuje nucený odsun muslimů „do nějakého dostatečně prostorného území za hranicemi evropských národů“. „Vím, že je to teď nereálné,“ říká Bartoš s tím, že nechce řešit technické detaily a chce myšlenku především zpopularizovat. Vzorem by prý mohl být řízený odsun sudetských Němců z poválečného Československa, na kterém se shodly světové velmoci a byl „ukázkově provedený“.

Protiislámští debatéři se zatím sdružují především na internetu, na obranu svých diskusí se odvolávají na svobodu slova a často se zaštiťují deklarovaným odmítnutím násilných řešení. Jak ale napsali ve svém článku zveřejněném v Hospodářských novinách norský spisovatel Jostein Gaarder a Thomas H. Eriksen, profesor sociální antropologie na Univerzitě v Oslu, byly to právě protiislámské blogy, které umožnily teroristovi Andersi B. Breivikovi střílet do norských dětí s vírou, že „jedná ve jménu určité komunity, která mu poděkuje“. Čeští odpůrci islámu však tuto argumentaci odmítají. Breivikův čin odsuzují jako nepřípustný čin vyšinutého člověka a ve svém tažení proti islámu hodlají pokračovat dál. 

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 32/2011 pod titulkem Věří tady někdo v Alláha?