Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Od věci

Fáma je nejstarší médium

Dnes není problém na internetu zjistit téměř jakoukoli informaci. Proč se tedy stále tolik daří fámám a mnozí lidé jim občas věří víc než médiím? Vedoucí Etnografického oddělení Národního muzea Petr Janeček sbírá „urban legends“ už mnoho let a říká, že k lidem prostě patří.

Jak je možné, že se i v moderní společnosti fámám tolik daří?

Současnost sice nabízí informační pluralitu, ale zároveň informační chaos – pak může vznikat vakuum, které zaplní třeba právě fáma. Lidé měli vždy problém s jinakostí a novými věcmi, což jsou fenomény, se kterými se v dnešní společnosti setkáváme stále častěji, a právě na tom je vznik fám založen. Navíc se na nás z médií valí proud negativních zpráv a ty jsou pro fámy živnou půdou. Podle sociálních psychologů sdílení negativních informací působí lidem větší potěšení než těch pozitivních.

Existuje definice fámy?

Základní ano. Fáma je neoficiální informace kolující v ústním podání. Není z ověřených a dohledatelných zdrojů, koluje ve veřejném prostoru, žije si vlastním životem. Nedá se ale jednoznačně říct, že jde vždy o nepravdivou informaci. Jak o fámě píše již Vergilius v Aeneidě: „Výmysly mluví i lež, však také zvěstuje pravdu.“

Šířily se fámy i v historii?

Jsou staré jako lidstvo samo. Francouzský sociolog Jean-Noël Kapferer říká, že jde o nejstarší médium lidstva. Zmínky o fámách najdeme třeba už v homérských eposech. Fámy vždy provázely krizové situace ve společnosti, morové epidemie, války, hladomory. Odrážely přirozený lidský strach z neznámého, ale také problémy s odlišností –…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 46 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].