Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Společnost

Mračna nad Galileem

Evropa chce vlastní družicovou navigaci, neví však, zda na to bude mít

Ukazuje nám cestu v autě, mění mobilní telefon ve spolehlivého průvodce na turistickém výletě, umožňuje kombajnům, aby jezdily po poli jen pomocí autopilota. Díky přesnému času, který je s ní spojen, dokonce řídí i světové finanční transakce. Navigaci pomocí družic kroužících kolem Země už tedy dávno nepoužívá jen armáda nebo piloti dopravních letadel.

Všechny tyto služby existují díky navigačnímu systému GPS, který je však pod kontrolou Spojených států (ruská družicová navigace zatím není moc přesná). Evropská unie zůstala pozadu. Již od devadesátých let plánuje vlastní síť satelitů s názvem Galileo, která by měla řadu výhod. Jeden z nejsložitějších a nejdůležitějších unijních projektů se sice před třemi lety téměř zhroutil, poté však povstal z popela a od té doby se vše zdálo být na dobré cestě.

Až donedávna. V lednu se v tisku objevily překvapivé výroky jednoho z nejdůležitějších manažerů Galilea. Berry Smutny působil jako generální ředitel německé firmy OHB-System, která loni získala kontrakt na výrobu části družic evropského „navigačního souhvězdí“. Podle serveru WikiLeaks měl Smutny v říjnu 2009, kdy již tušil, že jeho firma je vážným kandidátem na udělení zakázky, na schůzce s americkými diplomaty v Berlíně označit Galileo za hloupý nápad, který má sloužit především francouzským zájmům.

Vynořují se tak nové pochybnosti o smysluplnosti projektu, do něhož tečou…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 45 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].