Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Společnost, Úspěch

Zažít to jinak

Co se stane, když z ulic města na pár hodin zmizí automobily

Předminulou sobotu se část pražských Vinohrad proměnila v úplně jinou čtvrť. V ulicích byly vidět stánky s nejrůznějšími pochoutkami či netradiční módou, návštěvníci mohli zažít autorské čtení přímo na ulici, sledovat akrobatické kousky cyklistů a nakonec zažít i to nejdůležitější – do útrob města se vydal dvoutisícový peloton pražských cyklistů coby živá demonstrace alternativy městské automobilové dopravy. Díky pochopení místní radnice tak mohla proběhnout už popáté akce občanského sdružení Auto*Mat přiléhavě nazvaná Zažít město jinak – a v rámci ní tak mohli lidé jednoduše alespoň na pár hodin vychutnat „své“ ulice bez jediného zaparkovaného či projíždějícího auta.

Od zatýkání k ministrovi

Akce Zažít město jinak každý rok láká do jindy chodcům či cyklistům ne příliš nakloněných ulic další a další zájemce – letos na ni i přes nepřízeň počasí přišlo kolem devíti tisíc lidí. A nejen to – zúčastnili se jí také velvyslanci cyklistům tak nakloněných zemí, jako je Dánsko, Nizozemsko a Rakousko. Z hlediska budoucnosti se pak povedla i další věc: po automobilovou dopravou nejhůře zasažených místech Prahy se na kole projel ministr dopravy Vít Bárta a s blížícími se komunálními volbami debatovalo s místními občany o pražské dopravě pět kandidátů na post pražského primátora či jejich zástupci. Téma je už dávno jasné: jak zařídit, aby rostoucí masa aut nevytlačovala Pražany z ulic. „Jde o to, aby lidé začali víc využívat veřejnou dopravu, chodili víc pěšky či jezdili na kole. Po správě města pak chceme, aby pro to vytvořila podmínky: třeba cyklostezky či pěší a klidové zóny,“ říká za sdružení Anna Kotková.

Auto*Mat vznikl v roce 2003 díky několika umělcům a aktivistům kolem divadelního spolku Alfred ve dvoře, ekologické iniciativy Pražské matky a Oživení. Snaha oživit ulice vlastního města vyvolala na startu drsnou protiakci: hned první nesmělá demonstrace alternativního pohybu po městě, za níž stálo pár desítek nadšenců pro jízdní kola, skončila v automobily ucpaných ulicích sprostými nadávkami, policejním zatýkáním, zabavováním kol a obviňováním ze záměrného „komplikování dopravy“.

Jenže lidé z Auto*Mat se nenechali odradit a postupně začali nacházet cesty, jak své představy předkládat „nekonfliktně“ veřejnosti a alespoň částečně je realizovat: začali vyjednávat s magistrátem, organizovat petice a nabízet možnosti, jak město upravit tak, aby bylo barevnější. Město sice nikdy neprojevovalo pro dopravní alternativy žádné zvláštní nadšení, ale věci se postupně daly do pohybu: v roce 2006 přišel první happening bez aut na Smetanově nábřeží a postupně se rozběhla výstavba solidních cyklostezek.

Není to ale nijak jednoduché: loni ani letos nepovolil magistrát plánovanou trasu demonstrativní cyklojízdy nejexponovanější částí centra města a nebýt výjimečné náklonnosti radnice Prahy 2 žádné další happeningy by se nekonaly. Už jen nutný dočasný zákaz parkování pod pohrůžkou odtažení je v pražských poměrech, výjimečně vstřícných k řidičům, hodně silná káva. Jenže starostka Prahy 2 – a čerstvá poslankyně – Jana Černochová (na svém „kontě“ už má vyřazení jednoho jízdního pruhu v Legerově ulici a tím její částečné zklidnění) to vidí jako malý krůček správným směrem. „Chtěli bychom nějakou takovou akci pořádat i vícekrát do roka. Je to jednoznačně prospěšné: najednou totiž vidíme, že to bez aut ve městě jde. Že by se nám vlastně všem líbily široké bulváry s chodci a třeba kolejovou trasou, po které by jezdily staré tramvaje,“ říká starostka. 

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].