Kdy se velká česká rádia promění v hudební majáky
Poslouchám kapely, které ještě ani neexistují. Tento ironický slogan, který před třemi roky začal na trička tisknout americký designér Evan Ferstenfeld, se mezi milovníky hudby stal hitem. Přesně totiž ilustruje, kam se posluchačské návyky dostaly s rozmachem blogů a internetového pirátství. Díky internetu dnes můžete zcela vážně poslouchat kapelu, kterou zná maximálně jejích dvanáct přátel na MySpace. A hned poté si stáhnete album, jehož vydání je firmou stanoveno až za půl roku. Předhánět kalendář nikdy nebylo snazší a tato logika prostoupila celou hudební branži. Jestliže dříve býval leden mrtvým obdobím (znamenal vydechnutí po předvánočním nákladu nových alb a výročních žebříčcích), pak v posledním desetiletí se z něj stal měsíc plný spekulací a vzrušení. Leden totiž tipuje, komu bude patřit odstartovaný rok, světová hudební média se předhánějí v odhadech a chrlí seznamy interpretů, které se vyplatí sledovat. Jak to vypadá na světové scéně letos? A proč tamní poměry zatím ani náznakem nepronikly k nám domů?
Přesný zásah
Jména vítězů hitparád o desku právě skončeného roku znenadání znějí úplně archaicky. Je leden a bilancování se se silvestrovskými rachejtlemi rychle mění na věštírnu. O předpověď se snaží skoro každý: uvádějí je britské…
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.
Odemkněte si všech 46 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].