Před Českými aeroliniemi se po letech miliardových ztrát, zaměstnaneckých protestů a neúspěšném pokusu o privatizaci konečně objevila naděje. Díky spojení s pražským letištěm se firmě začíná dařit a možná již napřesrok se podle odhadů přehoupnou do zisku. Vypadá to slibně, to největší drama však na aerolinky teprve čeká. Jejich osud má dnes v rukou Evropská komise. Pokud se potvrdí, že stát firmě pomáhal v rozporu s pravidly Unie, pro ČSA (alespoň v dnešní podobě) to zřejmě bude znamenat definitivní konec.
Lepší domluva
Detaily tříletého plánu, který minulý týden poslali šéfové státem řízených aerolinek vládě, zatím nejsou známé. O dokumentu skrývajícím plán na záchranu zadlužené firmy se jeho autoři z vedení firmy odmítají bavit a sdílnější nejsou ani politici či úředníci z ministerstva financí. „Musíme si tu věc detailně prostudovat, na konci dubna rozhodne vláda, a pak se dozvíte víc,“ zní univerzální odpověď, byť mezi řádky lze vyčíst přesvědčení, že vládní parafa je v tomto případě spíše formalitou. Základní smysl záchranného plánu je ostatně také známý: ČSA se rozsekají do několika samostatných společností a z nich následně vznikne společný holding. Tím by se měla projasnit struktura firmy, ale také jasně rozlišit ty části, které jsou dlouhodobě prodělečné a táhnou ČSA ke dnu.
Problémů je tu celá řada, aerolinky dodnes splácejí megalomanský nákup letadel, který zařídil před šesti lety dnešní volební manažer…
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.
Odemkněte si všech 47 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].