Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Ekonomika, Politika

Na křídlech rizika

Osmnáct českých firem vyvinulo nové dopravní letadlo. Teď zbývá jediné – dokázat ho prodat.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt

Dobrých třicet let se ve světě nic podobného neobjevilo. Až teď na jižní Moravě. V jednom z hangárů letiště v Kunovicích teď přibližně desítka mechaniků dává dohromady tři prototypy malého turbovrtulového hornoplošníku. Stroj uveze buď devět cestujících, nebo dvě tuny nákladu, maximální dolet má okolo tisíce kilometrů (třeba z Prahy do Paříže) a na první pohled se vzhledem ani technickým vybavením nijak zvlášť neliší od desítek podobných malých letadel brázdících vzduch nad celou zeměkoulí. Jenomže všechny ostatní stroje podobné velikosti a podobného zaměření se vyvíjely naposledy před třemi desítkami let. Od té doby vývoj ustal. Až Češi teď s velkou slávou představili zbrusu nový typ letadla, kterým chtějí dobýt světové trhy. Jedna věc je ale nové letadlo vyvinout a sestavit, druhá je začít ho sériově vyrábět a prodávat. U stroje, který by měl odhadem stát kolem dvou milionů dolarů, to vůbec nebude jednoduché.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt

To nás nakoplo

O byznysu s letadly se říká, že dělá milionáře – z miliardářů,

“ směje se šéfkonstruktér letadla

Petr Štěrba

z firmy Evektor, která má nad novým letadlem nazvaným EV-55 Outback hlavní dozor a která také nese největší díl zodpovědnosti za to, aby nakonec celý projekt nedopadl podle slov pana Štěrby. Jeho firma si už vyzkoušela, že na letadlech vydělávat jde. Ročně vyrobí okolo sto padesáti ultralehkých sportovních…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 48 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].