Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura, Kulturní servis

Kulturní přehled

Hudba:

Kašpárek v rohlíku 2 
INDIES SCOPE
Veliký neplánovaný úspěch dětské „pankáčské“ show nafoukl rozměry druhého dílu. Hudbu produkoval Dušan Neuwerth (Tata bojs, Aneta Langerová), zpívají David Koller, Lenka Dusilová, Gipsy, Márdi, Tonya Graves či Milan Cais.

Elvis Costello: Secret, Profane & Sugarcane
HEAR MUSIC / UNIVERSAL
Když se Costellova artová duše odvrátí od smyčcových a koncepčních projektů k prachobyčejnému návratu ke kořenům, všichni se vždycky zaradují. Viz mandolíny, rock a písně o kráskách na nové desce.

Grizzly Bear: Veckatimest
WARP / MAXIMUM UNDERGROUND
Grizzlyové z newyorského Brooklynu patří k vlně poutníků zpět k přírodě: vícehlasy, pastorální atmosféra (místy se sofistikovaným komorním orchestrem), ****několikadenní vous/strniště???. Asi jako kdyby někdo zkřížil Michaela Stipea s bačou.

Hana Hegerová: Paběrky a pamlsky
SUPRAPHON
Nealbové nahrávky aneb dobře neutrální svědectví o tom, co nesl čas, od pozapomenutých krás po socialistické koledy.

Lamb
LUCERNA MUSIC BAR, PRAHA, 30. 7.
Těžko říci, co čekat od znovushledání britského dua, ale kolem přelomu milénia snoubila zpěvačka Lou Rhodes trip hop se zenovým přemítáním moc podařeně. Pražské vstupné (620, na místě 750 Kč) nasadil pořadatel zase výš, než mnohdy bývá v západní Evropě.

Výtvarné umění:

Jiná forma
SKLEP V TRUHLÁŘSKÉ 11, PRAHA, 22.-29. 7.
První výstava produkovaná squattery z Milady v nových prostorech v Truhlářské ulici. Vystavují Natálie Hošková, Kateřina Samková, Eliška Vrbová či Bask.

Animo Anima / Na koni
GALERIE ALBERTOVEC, 24. 7.-6. 9.
Pohled na díla absolventů a studentů ateliéru Kurta Gebauera na pražské VŠUP (Haubelt, Slovenčík, Soukup, Lipus) doplněný výstavou realizací a projektů ateliéru Ivan Kroupa Architekti.

Antonín Střížek: Obrazy, kresby, grafika
GALERIE ART CHRUDIM, 20. 7.-29. 8.
Po velké výstavě v Topičově salonu je tu malíř držící při životě zdejší civilistní výtvarnou tradici znovu: komornější, ale v plné síle.

Umělecká beseda – Věčná pomíjivost
SEVEROČESKÁ GALERIE VÝTVARNÉHO UMĚNÍ, LITOMĚŘICE, 12. 7.-27. 9.
Díla členů Umělecké besedy vybraná s ohledem na jejich duchovní rozměr. Důvod? Expozice probíhá v bývalém jezuitském kostele Zvěstování Panny Marie.

Jiří Ptáček: Ozvěny a nápovědy
ALŠOVA JIHOČESKÉ GALERIE, ČESKÉ BUDĚJOVICE, 25. 6.-30. 8.
“Jiří Ptáček spoléhá na blahodárný vliv biomorfních tvarů na naši mysl. Vertikálu a horizontálu nikdy nenapíná přes obraz jako lanko, ale lukovitě ohýbá, rozechvívá nebo rozpíjí,” píše v katalogu o jihočeském malíři jeho syn, kurátor Jiří Ptáček mladší. Tyhle obrazy se těžko popisují, ve všech těch čárách, divných předmětech a barevných plochách je především sympatické napětí, které nenechá očím ani chvíli oddechu.

Knihy:

Stanislav Motl: Lída Baarová a Joseph Goebbels
EMINENT, 239 STRAN
Jednu z posledních věcí, kterou před smrtí udělal ministr nacistické propagandy, bylo spálení fotografie Lídy Baarové. V bunkru pod Říšským kancléřstvím prý svému sekretáři řekl: „Chcete, Ovene, vidět krásnou ženu?“ Fotografie skončila v plamenech a krátce nato obdivovatel české filmové divy v rozbombardovaném Berlíně nejprve přihlížel, jak jeho žena otrávila šest jejich dětí, a pak se spolu s ní zastřelil. Motlova kniha vypráví o Goebbelsově fatálním poměru k Baarové a hlavně o tom, jak se její kontakty s nacisty projevily na jejích válečných a poválečných vztazích s Čechy. Novinář vycházel z hereččiny pozůstalosti a podařilo se mu tak zmapovat jeden poučný příběh obalený řadou mýtů a legend.

Pauls Bankovskis: Čeka, bomba, rokenrol
PŘELOŽIL MICHAL ŠKRABAL, ARGO, 279 STRAN
Čechoslováci měli normalizaci, Lotyši v té době trávili ubíjející léta v nechtěné náruči SSSR. Bankovskis na postavě netalentovaného básníka ilustruje čas, „kdy i stěny mají uši, v každém textu lze nalézt podtext a klepy znějí stejně uvěřitelně jako politické vtipy“.

Karel Havlíček Borovský, Michal Šanda: Dopisy
DYBBUK, 132 STRAN
Havlíčkovy dopisy z Brixenu adresované bratru Františkovi posloužily Šandovi k dialogu vedenému skrz časovou díru sto padesáti let. Debatuje se tu zejména o včelách, ale i o lecčems jiném, třeba o rybách nebo Divadelním ústavu.

Tess Gerritsenová: Zahrada kostí
PŘELOŽILA LUDMILA HANZLÍKOVÁ, KNIŽNÍ KLUB, 336 STRAN
Zlověstná detektivka situovaná do předminulého století, děj se odehrává především v pitevnách a na hřbitovech. Příjemné bu bu bu!

Televize:

Pomsta zpráskaného psa
UTRPENÍ: 2. 8., ČT 2, 22.40 HOD.
V Utrpení (1997) si Nick Nolte zahrál frustrovaného policistu Wadea Whitehouse, jemuž ve sněhem pokrytém zapadákově ve státě New Hampshire začínají přerůstat osobní problémy přes hlavu. Bouřlivák, jehož média pranýřují za alkoholické a drogové excesy, si za jednu z životních rolí právem vysloužil nominaci na Oscara. Román Russela Bankse adaptoval na plátno host letošního karlovarského festivalu Paul Schrader, expert na drásavé portréty mužů s psychickými problémy. Paralela s nezvládnutou neurózou hlavního hrdiny slavného Taxikáře (1975), ke kterému Schrader napsal scénář, není od věci. Také Utrpení je sondou do nitra člověka, jehož léta pracně budovaná sebekontrola se kvůli souběhu několika událostí hroutí během pár týdnů jako domeček z karet.
Wadeova sebeúcta je na bodu mrazu. Svou bolest skrývá pod emoční krustou, kterou občas naruší záchvat agresivity. Rozvádí se s manželkou Lillian, malá dcerka Jill s ním odmítá trávit čas. Útěchu nalézá u milenky Margie. Pije přes míru. Pravda je, že v životě ničeho zásadního nedosáhl. „Jsou dny, kdy se cítím jako zpráskaný pes,“ utrousí sebelítostivě. „Ale přísahám, že jednou ty rány vrátím.“ Film postupně odhaluje, že na Wadeově vznětlivé povaze se podepsal surový, machistický otec, do kterého se přesvědčivě vtělil James Coburn.
Náznak detektivní zápletky pak jen poukazuje na šalbu zmučené psýché. Na začátku lovecké sezony zahyne bohatý obchodník, příčinou je údajně náhodný výstřel z jeho vlastní zbraně. Avšak Wade pojme podezření a začne věc na vlastní pěst vyšetřovat jako možnou vraždu. Jeho posedlost případem jde až za hranice únosnosti. Tahle studie vnitřních běsů, vyplývajících z kruté výchovy, přitom působí vlastně docela neokázale a ve výsledku rezonuje o to silněji.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 31/2009 pod titulkem Kulturní přehled