Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Po nákupech

Sdílené cestování

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt

„Můžete sedět ve svém saabu se Sárou, která se sluní v soláriu, anebo jet s Larrym, co má v lásce lobelky.“ Tohle se vám může stát, když nejedete v autě sami, ale někoho svezete nebo se necháte svézt, lákají angličtí propagátoři liftsharingu čili spolujízdy. Ve Velké Británii získali do různých sítí pro spolujízdu už dvě stě tisíc lidí, liftsharing podporuje také řada firem i ministerstvo dopravy, a to by se mělo oslavit. Toto úterý 9. června je proto Národním dnem spolujízdy (National Liftsharing Day, www.liftshare.com).

Není to ale zase tak jednoduché. Kdyby někdo nevěděl, lobelky jsou jakési modré kytky, a právě s nimi je problém. Protože pro někoho není hodina klábosení v autě o skalničkách lákadlo, ale noční můra. Proto mají propagátoři sdílení připravené i další argumenty, z nichž ten nejrozumnější je, že když je v autě x lidí, je cesta xkrát levnější.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt

V Americe o tom poprvé přesvědčili občany už za druhé světové války, kdy se distribuovaly oficiální letáky s hesly jako

„Kdo jede sám, jede s Hitlerem“.

Není to sice moc fér slogan, ale zafungoval. Od té doby se podobné výzvy objevovaly vždycky, když byla nouze o benzin: spolujízda se rozšířila v poválečném Německu, v Americe za ropné krize v 70. letech. A také v posledních letech, a to i v Česku.

Za socialismu jezdil správný beatnik po highway Praha–Benešov autostopem, dnešní línější a lépe vybavená generace si radši chytí stopa na internetu. První firma začala u nás tuto službu poskytovat na konci 90. let (dnes na www.spolujizda.cz). Nabízí pevné ceny, modelová cesta Praha–Berlín s nimi vyjde na 522 korun. Na většině ostatních serverů se cena stanoví dohodou mezi stopařem a řidičem; hojně navštěvované jsou ještě také http://www.autostop.cz nebo www.jizdaspolu.cz. Zde je Praha–Berlín s Kristinou za dvacet eur, takže rovněž zhruba za pět set korun, je tady i velká nabídka pravidelných spolujízd (kdo by chtěl, třeba i každé ráno ve čtyři Praha–Most). Další dobré stránky mají v Německu, odkud se k nám spolujízda původně rozšířila (www.mfz.de,www.mitfahrcentrale.de, Praha–Berlín za 20–30 eur).

Tolik teoretický základ. A teď už stačí jen nabrat Sáru nebo Larryho a zdvořile je požádat, aby neříkali nic o lobelkách.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 24/2009 pod titulkem Sdílené cestování