Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Reklama to zatáhne

Jaká je správná cena za hudbu stahovanou z internetu?

Jaká je správná cena za hudbu stahovanou z internetu? Internetové prodejny chtějí dolar za skladbu, české kolem třiceti korun, Trent Reznor z Nine Inch Nails prodával album, které produkoval, za pět dolarů a kapela Radiohead nechala posluchače, ať si cenu vyberou sami. Správná odpověď je ještě divočejší: „Je stále jasnější, že dokud existuje alternativa zadarmo (nelegální sdílení skladeb), cena hudby musí spadnout na nulu,“ píše odborník na internetové trendy Michael Arrington. A kdo hudbu zaplatí, když ne posluchači? Reklama.

Jedním z lidí, kteří ve spojení hudby a reklamy věří, je muzikant Peter Gabriel. Před rokem spustil hudební portál We7.com, který dává posluchačům dvě možnosti: buď si hudbu kupte, nebo si ji stáhněte zadarmo, avšak s reklamním sdělením na začátku. Zatím nalákal sto tisíc uživatelů a začíná se mu dařit. Minulý týden získal investici tři miliony liber.

„Nakupování“ na We7.com je snadné. Hudební fanda se zaregistruje (získané osobní údaje pomohou firmě lépe cílit reklamu), probírá se katalogem nahrávek, a když se mu něco zalíbí, skladbu si hned stáhne. Reklamy bývají krátké a málo otravné. Jedinou slabinou je chudý katalog – novinky z velkých vydavatelství byste zatím hledali marně.

Možná se to brzo změní. Analytik Rich Greenfield ve svém novoročním reportu nevidí jinou možnost: „Velká vydavatelství budou muset přijmout model ‚hudba za reklamu‘, třebaže tušíme, že po něčem takovém rozhodně netouží.“

Na hudbu za reklamu začíná sázet stále více nových projektů i zaběhnutých firem. Například sociální síť MySpace.com umožní stáhnout si zadarmo album skupiny Pennywise. Jedinou podmínkou je, že si mezi své přátele v rámci MySpace přidáte firmu Textango. Zatím se nechalo zlákat třináct tisíc lidí. Letos by měla odstartovat firma Qtrax.com, která umožní sdílet a stahovat reklamou dotovanou hudbu pomocí speciálního programu. Dojde tak k zajímavému paradoxu: zatímco se vydavatelství roky snažila vymýtit programy pro sdílení hudby, nyní budou posluchače přesvědčovat, aby se do toho zase pustili.

Zábava placená reklamou se ovšem neomezuje pouze na hudbu. Spisovatel Kevin Kelly nabídl volně ke stažení svou knihu True Films. Je ve formátu PDF a po jejím pravém okraji se automaticky zobrazuje reklama podle toho, o čem je zrovna daná pasáž. Herní firma EA zase před týdnem oznámila, že nabídne svou hru Battlefield zdarma – většinu zisků zajistí reklama nebo hráčské nákupy uvnitř hry.

http://online.zurnalistika.cz/

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].