Civilizace

Hubble v servisu

Na rampě Kennedyho kosmického střediska připravují technici ke startu raketoplán Atlantis. Vzlétnout má v polovině října se sedmi astronauty na palubě. Cílem mise je právě oprava kosmického dalekohledu, který je podepsán pod čtyřiceti procenty všech vědeckých objevů NASA.

• Autor: Respekt
Fotografie: Let draka. (Sloup prachu a plynu v Orlí mlhovině v souhvězdí Hada, snímek pořídil Hubbleův dalekohled) - Autor: Profimedia.cz, http://www.profimedia.cz • Autor: Respekt

Opravovat Hubbleův kosmický teleskop už nikdy nepoletíme, je to příliš riskantní, oznámil v lednu 2004 tehdejší šéf NASA Sean O’Keefe, a vystavil tak unikátnímu vesmírnému přístroji úmrtní list. Dnes je vše jinak: na rampě Kennedyho kosmického střediska připravují technici ke startu raketoplán Atlantis. Vzlétnout má v polovině října se sedmi astronauty na palubě. Cílem mise je právě oprava kosmického dalekohledu, který je podepsán pod čtyřiceti procenty všech vědeckých objevů NASA.

Pochyby po zkáze Columbie

Prvního února 2003 shořel při návratu z kosmu raketoplán Columbia a jeho sedmičlenná posádka zahynula. Vyšetřovací komise dostala dvouměsíční lhůtu na odhalení příčin tragédie, nicméně náročná detektivní práce se protáhla téměř na rok.

Součástí obsáhlé závěrečné zprávy bylo i doporučení, které mnohým způsobilo velké rozčarování: neposílat už raketoplány na lety, při nichž by neměly k dispozici „záchranný přístav“ na oběžné dráze – místo, kde by při poškození stroje posádka mohla vyčkat dostatečně dlouhou dobu, než pro ni přiletí záchranná mise.

Takové místo existuje na oběžné dráze jen jedno: Mezinárodní kosmická stanice (International Space Station, ISS). Ta se však pohybuje po dráze, která s rovníkem svírá úhel 51,6 stupně, zatímco Hubbleův kosmický teleskop krouží kolem Země po dráze se sklonem 28,5 stupně. Přelet…

Odemkněte si všech 49 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.