Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Virální hit

Ne každá spontánní internetová sláva je až tak úplně spontánní. Někoho napadne vtípek – třeba jak rychle složit tričko za pomoci kartonové krabice –, natočí ho a nahraje na web pro sdílení videí YouTube.

Ne každá spontánní internetová sláva je až tak úplně spontánní. Někoho napadne vtípek – třeba jak rychle složit tričko za pomoci kartonové krabice –, natočí ho a nahraje na web pro sdílení videí YouTube. Během pár hodin se stane náhlým hitem, odkaz na něj se živelně šíří internetem a video vidí několik set tisíc lidí. Tahle internetová verze amerického snu sice stále platí, ale ukazuje se, že podobná virální videa si oblíbily také reklamní agentury a snaží se je vyrábět masově.

Dan Ackerman Greenberg, zakladatel jedné takové agentury, napsal na blog TechCrunch zápisek Tajné strategie za mnohými „virálními“ videi, ve kterém popsal, jak se falšuje úspěch. V článku vysvětluje, jaké praktiky používá, když chce z reklamy udělat virální hit. Jeho firma si vytvořila manuál s bohatou škálou zákeřnosti: od vychytralosti přes podvádění až na hranici úplatkářství. Některé rady jsou známé každému, kdo se někdy setkal s bulvárem: používat šokující titulky a sexuální narážky. Jiné taktiky zavání spamováním, tedy rozesíláním nevyžádané pošty. Zaměstnanci firmy vkládají odkazy na videa do všech možných diskusních fór a sociálních sítí. Pak přichází na řadu hra s realitou. Marketéři si vytvoří řadu fiktivních identit, začnou pod nimi psát komentáře a rozpoutají umělou hádku.

„Skvělý způsob, jak maximalizovat počet lidí, kteří se na video podívají, je vytvořit kontroverzi v komentářích,“ píše Greenberg. Hádat se sám se sebou je navíc jistě velmi zábavná věc. Část pozornosti si lze také koupit. Firma oslovuje vhodné blogery a platí jim, aby do svých blogů video vložili.

Greenbergova firma navíc využívá skrytých vlastností YouTube. Malý obrázek, který je na začátku videa a je vidět i před jeho spuštěním, se automaticky vyřízne z poloviny filmu. „Když upravujeme videa, ujišťujeme se, že záběr přesně uprostřed je zajímavý. Není překvapením, že videa s obrázkem polonahé ženy si pustí statisíce lidí.“ Obrázek i titulek videa pravidelně mění, aby postupně nalákali co nejvíce lidí.

Greenbergův článek vyvolal silně kritické reakce. Čtenáři jej rozcupovali, že se chová neeticky a kazí nevinný svět YouTube. Autor se sice později dušoval, že byl špatně pochopen a jeho text necitlivě zeditován, ale potvrdil, že se takové taktiky v branži skutečně používají. Patří mu za to dík. Asi každý, kdo si přečetl jeho článek, začal vnímat všechna virální a spontánní videa mnohem obezřetněji, což je jedině dobře.

Nově získaná ostražitost se projevila hned v komentářích pod článkem. Část čtenářů spekulovala, jestli to nejsou zas jen další fiktivní identity a Greenbergův marketing.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].