Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Vaše otázky

Proč je veřejná doprava zatížena dálničními poplatky?

Mýtné v České republice platí pro všechna vozidla nad 12 tun bez rozdílu.

Proč je dálničními poplatky zatížena veřejná doprava, což trestá dražším jízdným občany šetřící životní prostředí tím, že ji využívají? Neměla by se právě kvůli životnímu prostředí veřejná doprava více podporovat?

Eliška Nováková, České Budějovice

Ptali jsme se mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky, mluvčího Středočeského kraje Martina Kupky, vycházeli jsme z otevřených zdrojů

Mýtné v České republice platí pro všechna vozidla nad 12 tun bez rozdílu. Ministerstvo dopravy to zdůvodňuje tím, že Česko musí dodržovat směrnice Evropské unie, které údajně požadují zpoplatnění všech vozidel. Příklady Německa, Velké Británie a Švédska, které svoje autobusy od mýtného osvobodily, ale ukazují, že to s údajným bruselským příkaznictvím není tak horké. Důvody, proč to Češi neudělali podobně jako tyto státy, zřejmě leží jinde. Kdyby Česko přistoupilo na osvobození autobusů, připravilo by se tím asi o třetinu příjmů z mýtného. A zřejmě by také porušilo smlouvu s firmou Kapsch, což by před rokem, kdy se návrh ve sněmovně probíral, mohlo mít soudní dohru.

Nedá se ale beze zbytku říct, že by poslanci dali přednost výhradně naplnění státní pokladny a sporným smlouvám s firmou Kapsch před životním prostředím. Autobusová doprava sice podle mezinárodních studií skutečně zatěžuje životní prostředí méně než automobilová, ale železnice vypouští do vzduchu ještě méně škodlivin než autobusy. A kdyby mýtné nemusely platit, byla by znevýhodněná dráha.

Je také otázka, jestli kvůli mýtnému skutečně zdražily jízdenky. Zástupci Středočeského kraje, kteří v Poslanecké sněmovně nejhlasitěji varovali před sociálními dopady zavedení mýtného i pro autobusy (hejtman Bendl tvrdil, že rodiny zaplatí o tisíce korun víc a jeho kraj asi o 60 milionů), dnes připouštějí, že roční bilance vůbec není tak drastická. Podle mluvčího Středočeského kraje dopravci údajně nesou zvýšení mýtného z větší části na vlastních bedrech a v souvislosti s mýtným vůbec nezdražovali.

Otázka výjimky v mýtném pro autobusy přesto podle mluvčího ministerstva dopravy „zůstává do budoucna otevřená“.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 49/2007 pod titulkem Proč je veřejná doprava zatížena dálničními poplatky?