Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Kultura

DRM zvoní hrana

Dny často proklínané ochrany digitálních děl se chýlí ke konci.

Dny často proklínané ochrany digitálních děl se chýlí ke konci. DRM (digital rights management) měla sloužit jako překážka nelegálnímu šíření hudby a filmů. V době, kdy vznikaly první internetové hudební obchody, cítily nahrávací společnosti potřebu zabránit jejich zákazníkům koupené dílo volně kopírovat a sdílet. Teoreticky by totiž stačil jen jeden kupec, který by daný soubor prostřednictvím P2P sítí rozeslal dál. Jenže DRM se úplně minula s cílem.

Pro piráty totiž není žádný problém ji obejít, a výměnné sítě jsou tak stále plné multimediálního obsahu všeho druhu. DRM nakonec znepříjemnila život jen poctivým zákazníkům, kteří kvůli restrikcím nemohli se svou legálně zakoupenou hudbou volně nakládat: především si nemohli chráněná díla pustit na libovolném přehrávači, ale jen na tom, který umí s DRM pracovat. Přitom hned dva soupeřící systémy od Applu a Microsoftu jsou v tomto ohledu vzájemně nekompatibilní. Takže pokud jste si něco koupili třeba v obchodě iTunes od Applu, jinde než na iPodu vám to bylo k ničemu.

Apple si díky tomu v oblasti hudebních přehrávačů vybudoval dominantní pozici. Jeho vyjednávací pozice s nahrávacími společnostmi je dnes mimořádně silná, což se nakonec odráží i na pozvolném pádu DRM: před půl rokem přišel Apple jako první s nabídkou nechráněných písní z nakladatelství EMI. Částka 1,29 dolaru za skladbu je sice o 20 centů vyšší než za hudbu chráněnou, nicméně ledy se začínají prolamovat a svou šanci větří i konkurence, která by mohla částky snižovat.

Velké ambice může mít například největší americký internetový prodejce Amazon. Ten předminulý týden spustil svůj obchod s digitální hudbou a všechny skladby už jsou bez DRM. Nabídka vedle EMI obsahuje i řadu písní z katalogu dalších nahrávacích společností. Ceny jsou přitom nižší než u iTunes, pohybují se od 89 do 99 centů. Amazon navíc na rozdíl od Applu používá ten nejběžnější formát pro digitální hudbu – MP3.

Ačkoliv prodej nechráněného obsahu zatím nepodporují zdaleka všechny mediální společnosti pro všechna svá díla, osud DRM se zdá být zpečetěn. Protože obchody iTunes ani Amazon nejsou otevřeny českým zákazníkům, šance se u nás otevírá před lokálními obchody i-legálně a AllMusic. Právě důsledně dodržovaná „ochrana proti pirátství“ je totiž jednou z příčin jejich nevalného úspěchu.

Nahrávací společnosti začínají chápat, že přistupovat k zákazníkovi jako k potenciálnímu zločinci není tou nejlepší strategií. Internet sice jejich budoucnost opravdu silně ohrožuje, ale udržet si svou pozici dokážou jen tehdy, pokud se budou snažit novým podmínkám co nejlépe a hlavně co nejrychleji přizpůsobit.

Autor je redaktorem Lupa.cz.

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte