Civilizace

Čekání na homunkula

Fotografie: Mají cizí geny. Bakteriím Mycoplasma vědci transplantovali dědičnou výbavou jiného biologického druhu. - Autor: Profimedia.cz, http://www.profimedia.cz • Autor: Respekt

Science fiction. Projekt, jehož naplnění je vzdáleno minimálně několik desetiletí. Tak mluví někteří vědci o plánu amerického genetika Craiga Ventera stvořit umělou bakterii a přimět ji, aby zcela novým způsobem vyráběla biopaliva nebo likvidovala skleníkové plyny.

Jiní odborníci ale doporučují Ventera nepodceňovat. „Nikdy nesázejte proti němu,“ radí například expert na bioetiku David Magnus z Pensylvánské univerzity. Craig Venter, enfant terrible současné genetiky, už několikrát dokázal, že jeho slova nelze brát na lehkou váhu. Proslavil se především jako prezident malé soukromé firmy Celera Genomics, která dokázala přijít s novou, podstatně rychlejší metodou mapování dědičné informace člověka, a předstihla díky ní mezinárodní konsorcium složené z mnoha velkých a slavných výzkumných ústavů.

Na konci letošního června americký genetik ukázal, že ani na cestě ke svému „bakteriálnímu homunkulovi“ nepřešlapuje na místě. Výzkumný tým působící v ústavu, který založil (Institut J. Craiga Ventera ve státě Maryland), publikoval v on-line verzi časopisu Science odborný článek popisující překvapivý experiment: podařilo se transplantovat kompletní genom, tedy celou dědičnou výbavu, z jedné bakterie do druhé. Jako by si geny „svlékly své tělo“ a místo něj si oblékly „tělo“ jiného biologického druhu.

Esence života

Craig Venter je…

Odemkněte si všech 49 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.