Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Výběr z webu

Chceme vlak, a basta!

Na železniční trati mezi Kopidlnem a Dolním Bousovem má být na konci letošního roku podstatně omezen provoz.

JELINEK.BLOG.RESPEKT.CZ

Na železniční trati mezi Kopidlnem a Dolním Bousovem má být na konci letošního roku podstatně omezen provoz. Místo vlaků mají dopravu zajišťovat autobusy. Mnozí obyvatelé Dětenic a dalších obcí na trati ale odmítají jakoukoli diskusi a chtějí pouze jediné – aby vlak za každou cenu jezdil.

Zažili jste situaci, kdy v motorovém vlaku cestovali jen dva nebo tři cestující? Já mnohokrát – naposledy předevčírem večer. Lze si o tom myslet cokoliv, ale rozhodně bych takovou dopravu neoznačil za ekonomickou ani ekologickou. A to přesto, že mám vlaky rád, a mám-li možnost volby, preferuji je před autobusy.

V civilizovaných zemích bývá zvykem, že se neprovozují vlakové spoje, které by byly tak mizivě využívány. Bývají nahrazovány autobusy (buď standardními, nebo častěji minibusy s 20–25 místy k sezení), případně dokonce nejméně využívané úseky obsluhují vozidla taxislužby, a to v ceně normální jízdenky.

Dopravce to vyjde výrazně levněji, než kdyby provozoval vozidla o jeden až dva řády předimenzovaná. I ten nejmenší u nás běžně provozovaný vlak má kapacitu 50–56 sedících pasažérů, váží (prázdný) asi 20 tun a jeho posádku tvoří dva lidé.

Podle plánů organizátora regionální dopravy v kraji bude zachována vlaková doprava o víkendech, kdy jsou vlaky dostatečně vytíženy. V ostatní dny bude nahrazena menšími autobusy, které budou svou trasou v zásadě kopírovat trať, budou ale zastavovat přímo v obcích.

Proti plánu se v obcích zvedla bouře nevole. Někdo se bojí, že zavedení autobusů je první krok k úplnému zrušení dopravy, jiní argumentují nedostatečnou kapacitou autobusů, další prostě nemají busy rádi. Společným znakem odpůrců ale je, že „prostě chtějí vlak“. Platit ho však nechtějí, ani z vlastní kapsy, ani z obecních rozpočtů. Ať se postarají „ti nahoře“.

Tohle je bohužel docela rozšířená věc. Je možnost něco zefektivnit, zvýšit kvalitu služby (lidé nebudou muset chodit na zastávky vzdálené i několik kilometrů od obce), naráží to ale na tuhý odpor. Někteří lidé si neuvědomují, že vlaky nejezdí samy od sebe, ale pálí drahou naftu a řídí je lidé, kteří musí dostat zaplaceno. A tedy když se má někde přidat, jinde se musí ubrat.

Lukáš Jelínek

Počítačový nadšenec, který občas říká věci, které lidé nechtějí slyšet.

Z DISKUSE

Trať, kterou nevyužívají skoro žádní cestující, se možná nemá za každou cenu zachovávat. Ale jaký smysl má za miliardy budovat dálnice pro kamiony převážející zcela zbytečně třeba jablka z jednoho konce Evropy na druhý? Co je racionálního na posedlosti osobními auty, když se jedná většinou o „jednoválce“ – auta, ve kterých se válí jen řidič?

Vladimír Milevský

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 22/2007 pod titulkem Chceme vlak, a basta!