Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Návrat živých mrtvých Beatles

The Beatles se rozpadli v dubnu 1970, dva členové liverpoolské čtveřice následně zemřeli, přesto kapela před Vánocemi vydala nové album.

Fotografie: Já vím, že už umřeli. Ale říkejte to fanouškům. (Martin). - Autor: Profimedia.cz/AFP, www.profimedia.cz • Autor: Respekt
Fotografie: Já vím, že už umřeli. Ale říkejte to fanouškům. (Martin). - Autor: Profimedia.cz/AFP, www.profimedia.cz • Autor: Respekt

The Beatles se rozpadli v dubnu 1970, dva členové liverpoolské čtveřice následně zemřeli, přesto kapela před Vánocemi vydala nové album. Projekt Love totiž oživl pod rukama „pátého člena“ kapely, producenta George Martina, a jeho syna Gilese: klasické skladby z repertoáru Beatles vydali v alternativních verzích nahrávek nebo do sebe smíchali dvě a více skladeb. Oficiální publikování materiálu, který původně vznikl pro cirkusové představení společnosti Cirque du Soleil, je dalším krokem ve snaze zvrátit přirozený tok času.

Manažeři velkých hudebních firem moc dobře vědí, že velikáni populární hudby minulosti typu Elvise Presleyho, Tupaca Shakura nebo Boba Marleyho jsou žádanějším materiálem než ještě neohrané hvězdy současnosti. Proto vymýšlejí, jak je nechat žít i po smrti. Už přestaly stačit obligátní výběry hitů a vyškrabování archivů až do dna – v případě Beatles šel touto cestou dokumentární projekt Anthology. Je potřeba vymyslet důmyslnější způsoby.

Studiová technika dovolila už před deseti lety, aby tři zbývající „brouci“ dokončili Lennonovy skladby a s Free As A Bird a Real Love otevřeli Pandořinu skříňku oživování mrtvých hudebníků. Elvis poté zapěl v tanečním remixu A Little Less Conversation, Marley se vlnil v rytmu techna a rappeři Tupac a Notorious B.I.G. zastřelení v pouliční válce, kterou rozdmýchali vzájemnými slovními potyčkami, se dokonce potkali v jedné skladbě.

Zbrusu novou módou je mixování dvou či více skladeb do podoby nové písně. A právě tuto techniku tzv. mash-upu otec a syn Martinové na albu Love hojně využívají. Například propojili Harrisonův zpěv a sitar z Within You Without You s podkladem z psychedelického Tomorrow Never Knows.

Kouzlo starých písní je zachováno, ale příliš originálního nečekejte. Mixy jsou krotké a tíží je úcta k materiálu a strach z reakce posluchačů, kteří znají Beatles tón po tónu. Jediným podstatným přínosem je přemíchání nahrávek do prostorového zvuku 5.1. Zde je ale na místě otázka, kterou si položil britský Guardian: „Poslouchal by Love někdo více než jednou, pokud by existoval zvukově ekvivalentní mix jejich klasických desek?“

Daleko pestřejší život má odkaz Beatles v divokém světě internetu, kde se nedodržují autorská práva. Když v roce 2004 smíchal instrumentální podklad z The White Album producent Danger Mouse s newyorským rapperem Jay-Z a vzniklo z toho hojně stahované The Grey Album, firma EMI se pobouřeně ohradila a autorovi vyhrožovala soudem. Přesto se Beatles dočkali smíchání s The Beastie Boys (The Beastles), Beach Boys (The Beachles), Blondie nebo třeba The Monkees.

Před nedávnem dostal jeden z nejlepších tvůrců mash-upů Freelance Hellraiser od McCartneyho za úkol přemíchat několik jeho méně známých skladeb v rámci projektu Twin Freaks. Když už chtěli v Apple Corps neobvyklým způsobem slavnou čtveřici oživit, měl archivní materiál ze studia Abbey Road dostat někdo jako on, aby mu vtiskl současnější podobu. Takto zůstává album Love jen projektem pro nostalgiky.

Autor je hudební publicista.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 2/2007 pod titulkem Návrat živých mrtvých Beatles